Sökning: "konsumtionssamhället"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade ordet konsumtionssamhället.

  1. 1. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  2. 2. När makten får ett ansikte : En kritisk diskursanalys av hur klädkonsumtion framställs av influencern Bianca Ingrosso

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Norström; Mediana Jusufi; [2023]
    Nyckelord :Consumer society; Acceleration; Influencers; Sustainability; Power relations; Clothing consumption; Konsumtionssamhället; Acceleration; Influencers; Hållbarhet; Maktförhållanden; Klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur influencern Bianca Ingrosso framställer klädkonsumtion på YouTube. Med en bakgrund av en ökad medvetenhet kring klädkonsumtionens klimatpåverkan genomfördes en kritisk diskursanalys för att undersöka hur Bianca Ingrosso idag kan ha makt över konsumtionsdiskursen och därmed upprätthålla ohållbara konsumtionsnormer i samhället. LÄS MER

  3. 3. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER

  4. 4. Konsumtionssamhällets påverkan på individers privata skuldsättning : En kvalitativ studie om unga kvinnors attityd och inställning av att använda sig av konsumtionskrediter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sara Sandström; Julia Schaumburger; [2023]
    Nyckelord :Konsumtionskredit; skuldsättning; delbetalning; faktura; kredit; lån; unga vuxna; impulsköp; beslutsfattande.;

    Sammanfattning : The consumer society is developing at a rapid pace, which also applies to today’s digitalization. As a result, new payment methods, such as installments and invoices, have become readily available and many companies are profiting and therefore encouraging consumers to use them. LÄS MER

  5. 5. Konsumtionshets i sociala medier : en analys av influencers och konsumtionskultur

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Matilda Åhlén; Mathilde Treschow; Tindra Rinman; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Youtube; Influencers; Konsumtion; Konsumtionskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : “Konsumtionshets i sociala medier - En analys av influencers och konsumtionskultur” är författad av Matilda Åhlén, Tindra Rinman och Mathilde Treschow inom Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Uppsatsen undersöker influencers roll i dagens konsumtionskultur, närmare hur de upprätthåller och påverkar de attityder till konsumtion som förekommer. LÄS MER