Sökning: "kontext bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden kontext bildanalys.

  1. 1. #GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Alva Nilsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :girldinner; TikTok; tjejerskultur; tjejkultur; tjejforskning; postfeminism; girlhood; femininitet; tjejlighet; socialmedia;

    Sammanfattning : Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. LÄS MER

  2. 2. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER

  3. 3. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Fredlund; Malin Mattsson Nekmouche; [2023]
    Nyckelord :Representation; Diskursteori; NPF; Bilderböcker; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER

  4. 4. När utseende och hälsa blir ett : En kvalitativ innehållsanalys av hälsomagasinet MåBra

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lovisa Fritzson; Elin Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Hälsomagasin; MåBra; Healthism; Konsumtionskultur; Kritisk diskursanalys; Kroppsideal; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Målet med studien är att undersöka hur magasinet MåBra i Sverige har skrivit om vikt och utseende i relation till hälsa under tre olika år, samt att undersöka om det skett någon förändring över tid. Syftet är att bidra med ökad kunskap kring ämnet med fokus på en svensk kontext. LÄS MER

  5. 5. Diskursen om HBTQIA i skolan : Hur bildlärarstudenter pratar om sexualitet och könsidentitet i en bildanalytisk kontext.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tintin Krans Genrup; Linnea Djurfeldt; [2022]
    Nyckelord :discourse; image analysis; LGBTQ; norms; power; student teachers; visual art education; Diskurs; bildanalys; LGBTQ; HBTQIA; normer; makt; lärarstudent; bild; visuell kultur;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to analyse how future art teachers talk about gender identity and sexuality in the context of an image analysis. In order to gather the empirical data used for this paper we sent out a questionnaire to student teachers with art as their primary subject. LÄS MER