Sökning: "konvergens medie- och kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden konvergens medie- och kommunikation.

  1. 1. Du Är Vad Du Delar : En kvalitativ studie i hur tre svenska mikro- influencers på Instagram ser på sin roll i och med kommersialiseringen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Freedman Skiöld; Saba Hossein-Chi; [2018]
    Nyckelord :qualitative research interview; influencers; instagram; social media; convergence; participant culture; self-presentation; opinion maker; commercialization; digitization; fashion; beauty; advertising; collaborations; micro-influencers; kvalitativ forskningsintervju; influencers; Instagram; sociala medier; konvergens; deltagarkultur; självpresentation; opinionsbildare; kommersialisering; digitalisering; mode; skönhet; annonsering; samarbeten; mikro-influencers;

    Sammanfattning : Det digitala samhället kännetecknas av konstant utveckling och snabb föränderlighet, vilket har skapat rollen influencer: En person som används av företag och varumärken för att marknadsföra produkter eller tjänster. Denna studie fokuserar särskilt på influencerns egen bild av sitt yrke och genom att tematisera frågor utifrån teorier rörande kommersialisering, självpresentation, deltagarkultur och opinionsbildning. LÄS MER

  2. 2. Spel på användarnas villkor - en studie av datorspelet Counter-strike och dess omringande modifieringskultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Henrik Vilén; [2015]
    Nyckelord :Konvergens; Deltagarkultur; Kollektiv intelligens; Appropriering; Modifiering; Demokrati; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kandidatuppsatsen Spel på användarnas villkor – en studie av datorspelet Counter-strike och dess omringande modifieringskultur är författad av Henrik Vilén vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet under vårterminen 2015, under handledning av Tobias Olsson. Uppsatsen undersöker relationen mellan datorspelet Counter-strike och dess användare och de approprieringsprocesser som är grundläggande för textens uppbyggnad, och hur texten används. LÄS MER

  3. 3. Native Video Advertising - den multimodala texten i skapandet av digitala berättelser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Bergh; Erica Björnestrand; [2014]
    Nyckelord :konsumtion; konsumtionskultur; kommersialisering; konvergens; Native Video Advertising; digital storytelling; transmedial storytelling; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på begreppet Native Video Advertising, en typ av videoreklam. Studien syftar till att, med hjälp av digital och transmedial storytelling, analysera och förstå begreppet Native Video Advertising i ett samtida svenskt medielandskap präglat av konvergens, kommersialisering och konsumtionskultur. LÄS MER

  4. 4. If You Live in a Nuclear Submarine : En diskursanalys av Xbox One i Time & Forbes

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Magnus Sjöberg; Carl Axel Stabell Jebsen; [2014]
    Nyckelord :Xbox One; Diskursanalys; Konvergens; Framing;

    Sammanfattning : Xbox One är en spelkonsol från företaget Microsoft och en uppföljare till Xbox 360. Konsolen presenterades officiellt vid en presskonferens den 21 maj 2013 och före presentationen så fanns det ett av många rykten om ett krav på att vara ständigt uppkopplad mot internet som rapporterades i media. LÄS MER

  5. 5. Genom vilka strategier använder gamla medier de nya? : En kvalitativ studie om TV-aktörernas användande av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Sabina Karlsson; Marie Magnusson; [2011]
    Nyckelord :Social networking; convergence; commercialism; communication; Internet; public service; television.; Sociala medier; konvergens; kommersialisering; kommunikation; Internet; public service; television.;

    Sammanfattning : Title: By what strategies is the old media using the new media? A qualitative essay on TV: s use on social media Number of pages: 54 Authors: Marie Magnusson och Sabina Karlsson Tutor:  Karin Fast Course: Media and Communication Studies C Period: Spring 2011 University: Karlstad University Purpose/Aim: Our purpose is to examine which strategies and why two TV-channels, SVT and TV4, are using social media. Our anticipated view is that SVT as a public service organization and TV4 as a commercial operator may have different motives with its use of social media. LÄS MER