Sökning: "kränkande behandling i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden kränkande behandling i skolan.

  1. 1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :elevers könsmönster; fritidshem; göra genus; jämställdhet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER

  2. 2. Skolkuratorers roll och perspektiv på det förebyggande arbetet mot kränkande behandling

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Sara Högrell; Elisa Brobäck; [2023]
    Nyckelord :prevention; school counsellor; bullying; primary school; professional discretion; collaboration; förebyggande arbete; skolkurator; kränkande behandling; grundskolan; handlingsutrymme; samverkan;

    Sammanfattning : I den här studien beskrivs hur skolkuratorer arbetar förebyggande mot kränkande behandling för att främja elevers välmående och utveckling. Studien syftar till att undersöka skolkuratorers arbetssätt gällande förebyggande arbete mot kränkande behandling på grundskolan. LÄS MER

  3. 3. ”En jättelucka!” : En intervjustudie om skolans responser  på våld i ungas parrelationer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Anna Dehlbom; [2023]
    Nyckelord :Våld i ungas parrelationer; skola; responser; responsnätverk; det idealiska offret.;

    Sammanfattning : I Sverige har mäns våld mot kvinnor sedan länge definierats och etablerats som ett allvarligt samhällsproblem och forskningsfält. Kunskapen om våld i ungas parrelationer har däremot inte uppmärksammats i samma utsträckning. LÄS MER

  4. 4. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  5. 5. Kränkning i styrdokument och verklighet : En kontrasterande diskursanalys gällande kränkning i det svenska skolsystemet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Linus Thorén; [2021]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; kränkande behandling; Skolinspektionen;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ärenden som rör kränkande behandling. I arbetet har Skolinspektionens arkiv använts och från arkivet har de beslut gällande kränkande behandling som Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO) fattat under 2015 hämtats. Urvalsgruppen i arbetet är Stockholmsregionens grundskolor. LÄS MER