Sökning: "kreativt samtal"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden kreativt samtal.

  1. 16. Skateboard, staden och rätten till offentligheten : en studie av exkluderande och inkluderande design i det offentliga rummet med skateboardåkande som raster

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Erika Klang; [2018]
    Nyckelord :appropriering; exkluderande design; inkluderande design; multifunktionellt; offentliga rum; skateboardåkning; territorialitet;

    Sammanfattning : Stadens offentliga rum med dess design, material och objekt, men också normer, påverkar hur vi rör oss och tar oss an platser i staden. Skateboardåkare har i decennier använt offentliga rum genom sin aktivitet och engagerat sig i staden och dess arkitektur på ett lekfullt och kreativt sätt som få andra gör. LÄS MER

  2. 17. Boksamtalets betydelse för att utveckla eleversläsförståelse i årskurs F–3 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Denise Sundberg; [2017]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; årskurs F–3; Reciprocal Teaching;

    Sammanfattning : Den internationella undersökningen PIRLS 2011 visar att svenska elevers läsförståelse försämras. Syftet med litteraturstudien var att utifrån tidigare forskning undersöka vad boksamtalet har för betydelse för läsförståelsen samt hur man i boksamtalet kan använda metoden Reciprocal Teaching för att utveckla elevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 18. Lärarens roll i teaterundervisning En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Lundberg; Tilda Meissner; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka hur aktuell forskning diskuterar lärarens roll i förhållande till eleverna i teaterundervisning. Som blivande teaterlärare önskar vi få en ökad förståelse för vår kommande yrkesroll. LÄS MER

  4. 19. Problemlösning och matematiska resonemang : En empirisk studie om elevers matematiska resonemang i arbetet med problemlösning och hur det skiljer sig mellan enskilt arbete och grupparbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Onwuka; [2016]
    Nyckelord :Problemlösning; grupparbete; resonemang; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang.;

    Sammanfattning : I denna empiriska studie undersöks elevers resonemang genom vad som framkommer i samtal med elever som beskriver hur resonemang har förts i arbetet med problemlösning, både enskilt och i grupp med fokus på förmågan att: föra matematiska resonemang. Detta undersökts genom att elever får arbeta med matematisk problemlösning enskilt och i grupp. LÄS MER

  5. 20. Kodväxling hos tvåspråkiga barn i förskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maysam Abbas; [2016]
    Nyckelord :Exkludera; förskolan; inflytande; inkludera; kodväxling; makt; resurs; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få kunskap om hur tvåspråkiga barn använder sina två språk, arabiska och svenska, i en tvåspråkig förskolemiljö och vilken inställning pedagogerna på förskolan har till språkval och barnens användning av kodväxling.Materialet är kvalitativt och omfattar intervjuer med två förskollärare och sex observationer av sex barn vid samma avdelning. LÄS MER