Sökning: "kritisk granskning av reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kritisk granskning av reklam.

  1. 1. Goodwillskydd - Ja, finns det ett sådant? - En kritisk granskning av skyddet och bevarandet av ett varumärkes goodwill.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rebecka Lundgren; [2019]
    Nyckelord :immaterialrätt; goodwill; varumärkesrätt; marknadsrätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Goodwill as a phenomenon may seem generally known, but when one delves deep into the definition of the concept, there are many question marks. - What is goodwill? - How are goodwill protected for brands? - Are there any legal rights that ensure that you own "your" goodwill, and in particular, how far does these rights extend? In the society today, in Sweden and around the EU, there seems to be a hole in the legislation. LÄS MER

  2. 2. Du kan vara med! (Om du gör det här) : En kritisk diskursanalys av företags användande av kommunikationsstrategier i relation till hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elly Billqvist; Julia Frank; [2018]
    Nyckelord :MCDA; sustainability; marketing communication; Apoteket; Ica; MCDA; hållbarhet; marknadskommunikation; Apoteket; Ica; CSR;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en ökad förståelse kring hur företag använder sig av kommunikationsstrategier relaterade till hållbarhet för att lyckas påverka konsumenten. Mer precist studeras Ica och Apotekets reklamfilmer då dessa företag anses vara två av de mest hållbara företagen enligt svenska konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Reklamensförmedling av militär profession : En kritisk granskning av Försvarsmaktens reklamsatsning 2012 – 2013

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Madeleine Tuvesson; [2013]
    Nyckelord :Armed Forces; Advertising; Fairclough; Discourse Analysis; Semiologic; Försvarsmakten; Reklam; Fairclough; Diskursanalys; Semiologi;

    Sammanfattning : Försvarsmakten spenderar årligen stora finansiella medel på diverse reklamkampanjer i syfte att marknadsföra sig samt för att locka nya individer till yrken som Försvarsmakten tillhandahåller. Något som såklart är ett behov vid en yrkesarmé. LÄS MER

  4. 4. MARKNADSFÖRING RIKTAD MOT BARN GENOM INTERNET

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för juridik

    Författare :Oscar Pålsson; Christoffer Gustavsson; [2013]
    Nyckelord :MARKNADSFÖRING; BARN; INTERNET;

    Sammanfattning : Internet är ett relativt nytt fenomen och det finns idag inte någon specifik eller självständig lagstiftning som reglerar marknadsföring på detta område. Det var länge en allmän uppfattning att Internet var ett laglöst territorium som inte omfattades av den nationella lagstiftningen eller kunde regleras. LÄS MER

  5. 5. Att se världen i svart och vitt : En kritisk granskning av SOS Barnbyars reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Avd för hälsa, kultur och pedagogik

    Författare :Diana Cargonja; Jelena Grahovac; [2013]
    Nyckelord :postcolonialism; whiteness; white man s burden; hegemony; third world; charity; technology; SOS Children s Villages; civilisation; critical review; culture; cultural studies; advertising; advertising strategies; marketing; postkolonialism; vithet; den vite mannens börda; hegemoni; vi och dom; västvärlden; tredje världen; välgörenhet; teknologi; SOS Barnbyar; civilisering; kritisk granskning; kultur; samhälle; kulturvetenskap; samhällsvetenskap; reklam; reklamstrategier; marknadsföring;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to do a critical review of the aid organization SOS Children’s Villages text- and video campaigns, from a postcolonial perspective. Our purpose is divided into two questions: Are there colonial values in the advertising campaigns? Which language- and image strategies are used by SOS Children’s Villages to put across their messages? Our material consists of 10 selected video clips, and four printed ads that are made up of an image and a short text, which are part of a campaign named: Inte ett enda barn ska behöva vara ensamt (translation: Not a single child should have to be alone). LÄS MER