Sökning: "kultur medier och estetiska uttrycksformer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kultur medier och estetiska uttrycksformer.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Erica Tuvesson; Hilda Birgersson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; grundskolans tidigare år; språk-; läs- och skrivutveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det står tydligt i kursplanen att lärare ska använda sig av estetiska uttrycksformer för att undervisa i skolan. Under praktikperioderna har vi aktivt sett användning av estetiska uttrycksformer och intresserat oss av vilka aspekter som kan finnas i språkutveckling och hur estetiska uttrycksformer stöttar undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att äga sitt ämne KME på Malmö Högskola och i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Björk; [2012]
    Nyckelord :Estetisk lärprocess; Estetiska uttrycksformer; KME; KME-förskollärare; KME-identitet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar vad det innebär att vara KME-pedagog i förskolan och hur denna roll förhåller sig till en officiell bild av ämnet KME. Syftet med uppsatsen är att jämföra den officiella bilden av huvudämnet Kultur, medier och estetik med hur utbildade KME-pedagoger upplever att de arbetar i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Mellan visioner och traditioner : att konstruera sig själv som KME-lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Helena Malm; [2006]
    Nyckelord :läraryrket; läraridentiteten; ämnestraditioner; yrkestraditioner;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar det nya huvudämnet Kultur, medier och estetiska uttrycksformer(KME) vid lärarutbildningen i Malmö. Syftet med denna studie är att synliggöra olika möjligheter och hinder för studenternas konstruktion av sig själva som blivande KME – lärare, dels i förhållande till verksamheterna i förskola, skola och fritidshem och deras rådande yrkes- och ämnestraditioner och dels i förhållande till lärarutbildningens visioner med det nya huvudämnet KME. LÄS MER

  4. 4. Bildanalys i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Elander; Christina Nillerskog; [2006]
    Nyckelord :bildanalys; perception; kommunikation; reflektion;

    Sammanfattning : Vårt huvudämne har varit kultur,medier och estetiska uttrycksformer. Det innebär att vi arbetat mycket med media, bilder och lärt oss reflektera över dessa. Barn idag matas med ständiga intryck från bla bilder och för att förstå vad man ser måste man kunna analysera och tolka bilden. LÄS MER

  5. 5. "I am my own Che Guevara. I do my own revolution." ("Jag är min egen Che Guevara. Jag gör min egen revolution") Ett identitetsskapande arbete för två avgångselever med KME som huvudämne vid Lärarutbildningen, Malmö högskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sandra Dahlström; Gabriella Tinghammar J; [2006]
    Nyckelord :KME;

    Sammanfattning : Det finns, och kommer att finnas, olika sätt att arbeta som KME-lärare beroende på vem man är, vilka intressen man har, vad man vill, vilket sammanhang man söker sig till eller hamnar i. Varje blivande KME-lärare behöver bena upp vad kunskapsområdet KME kan betyda i den pedagogiska verksamheten och ett examensarbete ger utrymme för en sådan fördjupad undersökning. LÄS MER