Sökning: "kultur sociala samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden kultur sociala samspel.

  1. 1. "Min roll är viktig, den kan stärka dem" En kvalitativ intervjustudie om muntliga framställningar av roller, kultur och samspel inom svenska häkten.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elsa Skaar; Josephine Åsander; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt lönearbete; yrkeskultur; yrkesroll; Kriminalvården; svenska häkten.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots den överväldigande kritiken riktad mot svensk häktesverksamhet, kvarstår en brist på forskning inom området. För att utforska området syftar därmed denna studie till att undersöka muntliga framställningar om samspel, kultur och roller bland svenska kriminalvårdare med hjälp av följande forskningsfrågor: 1. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i det kollegiala samspelet i förskolans kontext : En kvantitativ studie om förskolepedagogers kommunikations- och samarbetsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Chamoun Sibel; [2023]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; pedagoger; utmaning; kollegialt lärande; arbetslag;

    Sammanfattning : Studiens vetenskapliga relevans utgår ifrån saknaden av konkreta riktlinjer från Skolverket och skollagen som syftar till vikten av förskolepedagogers aktiva och nödvändiga kommunikation och samspel till varandra. Syftet med studien var att undersöka utmaningar som kan uppstå i den sociala arbetsmiljön mellan förskolans pedagoger. LÄS MER

  3. 3. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  4. 4. "En kultur där alla känner sig hemma" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Vahide Bedirhanoglu; Eva-Lena Sarajlija Stenshaga; [2023]
    Nyckelord :Förskola; verbal kommunikation; social tillhörighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med att främja barns sociala tillhörighet genom att använda den verbala kommunikationen som redskap. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur tolkas barns befintliga språk och hur stöttas deras språkanvändning i samspel med andra, enligt förskollärarna? Hur beskriver förskollärarna sin förståelse av det verbala språkets betydelse för barns sociala tillhörighet? Studien baseras på en kvalitativ metod där tre samtalsintervjuer med sex förskollärare utfördes för att få svar på studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Förskolans fysiska miljö som främjar samspelet : Förskollärarnas förhållningssätt i relation till utformning av den fysiska miljön som främjar barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aida Nazaryan; Lena Gidlund; [2022]
    Nyckelord :förskola; fysiska miljö; samspel; sociokulturell teori; närmaste utveckling zonen; förskollärare; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare på förskolor arbetar med den fysiska miljön för att främja barns samspel. Syftet med undersökningen är att få en inblick i förskollärarens uppfattning kring hur en pedagogisk miljö utformas så att det främjar det sociala samspelet. LÄS MER