Sökning: "kulturell presentation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kulturell presentation.

  1. 1. To Be or not to BeReal : En fallstudie av användares identitetskonstruktion på den sociala plattformen BeReal

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ellen Lundgren; Sally Björn; [2023]
    Nyckelord :BeReal; Identity construction; Authenticity; Social media; Social Network Affordances; Logic of Signification; Jean Baudrillard; BeReal; Identitetskonstruktion; Autenticitet; Sociala medier; Social Network Affordances; Logic of Signification; Jean Baudrillard;

    Sammanfattning : Sociala plattformar är på många sätt integrerat i människors liv. Sedan uppkomsten av de mest vanligt förekommande sociala plattformarna har sättet på vilket människor framställer sig själv genom dessa förändrats. LÄS MER

  2. 2. Riding the wave : En tematisk textanalys av framställningen av sydkoreansk populärkultur inom svensk journalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Ghoreishi; Felicia Brunzell; [2022]
    Nyckelord :text; culture; globalization; hallyu; article; society; media; text; kultur; globalisering; hallyu; artikel; samhälle; medium;

    Sammanfattning : This qualitative study has chosen to examine how South Korea and its popular culture isbeing portrayed in Swedish journalistic and how it may come to play a role in theportrayal of South Korea as a society. Our aim with the research was to see how SouthKorean popular culture is portrayed in Swedish journalism and to investigate whetherthe Swedish presentation of South Korean popular culture also can be used to shareperspectives regarding societal standards, and how popular culture is used engagediscussions about South Korea as a society. LÄS MER

  3. 3. You better shave up, 'cause we need new men. : En kvalitativ innehållsanalys av hur stereotypisk maskulinitet porträtteras i fyra reklamfilmer.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Marvin Hansson; Edward Källström; [2020]
    Nyckelord :#metoo; maskulinitet; cultural studies; hegemonisk maskulinitetsteori; kulturell påverkan; multimodal analys; reklam; marknadsföring.;

    Sammanfattning : In this bachelor’s thesis we intend to investigate how masculine stereotypes are presented in four commercials before versus after #metoo. The purpose is to examine whether and in what way the masculine stereotypes have changed in our selected commercials presentation in accordance with cultural change. LÄS MER

  4. 4. Standardiserade arbetssätt : Barriäridentifiering och framläggning av riktlinjer för återimplementering av 5S

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Nina Didriksson; [2018]
    Nyckelord :5S; Cultural change; Implementation; Industry; Organizational change; The Toyota Way; 5S; Implementering; Industri; Kulturell förändring; Organisationsförändring; The Toyota Way;

    Sammanfattning : The study has the intention to identify factors that prevent Organization X from succeeding with 5S as well as establish guidelines for reimplementation of the working method. Collected materials, through qualitative methods within phenomenological research framework, demonstrate that Organization X used to have good level of 5S in the organization. LÄS MER

  5. 5. En värdegrund för alla Om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Lennartsdotter Ward; [2017]
    Nyckelord :värdegrund värdegrundsarbete; deliberativa samtal; asymmetriska maktrelationer; social och kulturell ojämlikhet; inkludering exkludering;

    Sammanfattning : Lennartsdotter Ward, Jenny (2016). En värdegrund för alla. En intervjustudie om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan (A value system for all. LÄS MER