Sökning: "kulturhistoriska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kulturhistoriska perspektivet.

  1. 1. Rosendalsängen på Djurgården : en restaurering med naturalistiska planteringsprinciper

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Mikaela Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Rosendals slott; historisk trädgård; trädgårdsrestaurering; hållbarhet; biologisk mångfald; naturalistisk planteringsdesign; äng;

    Sammanfattning : Bevarandet av historiska parker och trädgårdar är en viktig del av förvaltningen av det kulturhistoriska arv som finns i den bebyggda miljön, både i urbana och mer naturnära kontexter. Forskning har visat att det inom historiska trädgårdsanläggningar finns en anmärkningsvärt hög biodiversitet och att dessa platser därför kan spela en viktig roll i den hållbara utvecklingen eftersom de ofta är lagstadgat skyddade från exploatering till skillnad från övrig grönyta i städerna. LÄS MER

  2. 2. Frihamnen och platsens betydelse : landskapsarkitektens och kommunens syn på en platsspecifik utveckling av Frihamnen, Göteborg

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Beata Willeborn; [2020]
    Nyckelord :site; plats; platsspecifik; Frihamnen; Göteborg;

    Sammanfattning : I Göteborg planeras ett stort omvandlingsprojekt av Frihamnen. Frihamnen var tidigare ett hamnområde i Göteborgs inre hamn, men efter expansioner av Göteborgs hamn har all verksamhet flyttat längre ut från staden. LÄS MER

  3. 3. Vilken pedagogisk roll spelar estetiska ämnen? : En intervjustudie om estetiska ämnen i förskoleverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Nikkarinen; [2018]
    Nyckelord :Läroprocess; skapande; förskola; estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken funktion yrkesverksamma förskollärare ser att de estetiska ämnena har i förskoleverksamheten. Intervju som metod har använts för att besvara forskningsfrågorna och tre förskollärare har intervjuats, en från en större kommun och två från en mindre kommun. LÄS MER

  4. 4. Övervakare eller lekkamrat? : En studie av interaktionen mellan pedagoger och barn i förskolans inomhus- respektive utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Elg; Camilla Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; inomhusmiljö; utomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv; affordance;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur inomhus- samt utomhusmiljön påverkar interaktionen mellan förskollärare och barn vid den fria leken. De forskningsfrågor som skapades utifrån syftet var: Vilka former av interaktioner uppstår i inomhus- respektive utomhusmiljön? Vem tar initiativ till interaktionerna i inomhus- respektive utomhusmiljön och vad är anledningen med initiativet? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har strukturerade observationer använts som metod. LÄS MER

  5. 5. Vem definierar bilden av en allmän plats? : en analys av debatten kring omvandlingen av Slussen i Stockholm

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Patrik Olsson; [2014]
    Nyckelord :demokrati; planprocess; medborgaropinion; debatt; Slussen; platsberättelse;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker innehållet i en offentlig debatt om synen på en allmän plats och vilka som kommer till tals i en sådan debatt. Uppsatsen har i syfte att undersöka detta analyserat debatten som kantat planprocessen för Slussen i Stockholm. LÄS MER