Sökning: "kulturkrock kulturmöten"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kulturkrock kulturmöten.
1. Kulturkrock i Övärldens farvatten : En analys av orientalistiska föreställningar i fantasylitteratur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur olika grupper framställs och förhåller sig till varandra vid kulturmöten på grundval av deras etnicitet i en skönlitterär fantasyserie och hur detta kan bidra till att upprätthålla eller problematisera koloniala maktrelationer som den västerländska kulturella normen. I denna studie analyseras fantasybokserien The Earthsea Cycle och de grupper som befolkar dess fiktiva värld: det hardiska och det kargiska folket. LÄS MER
2. När olika kulturer möts i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man som lärare handhar mötet mellan olika kulturer i skolan. Underlaget har varit tio frågor som ställts till lärare på två olika skolor. LÄS MER
3. Skolan i det pluralistiska samhället - en kulturell mötesplats
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och försöka förstå vilka kulturmöten som är synliga på en mellansvensk gymnasieskola, hur personalen upplever dem och hur de handskas med de problematiska kulturmöten som uppstår. I studien, som är en kvalitativ empirisk studie, har jag intervjuat sex olika personer ur personalen på en mellansvensk gymnasieskola. LÄS MER
4. Svenska kolonisatörer i Kongo. En analys av tre svenska kongofarares berättelser från sin tid i Kongo 1883-1886.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : .... LÄS MER
5. KULTURMÖTEN OCH KULTURKROCKAR I GRUNDSKOLAN. Vad är positivt med kulturmöten och kulturkrockar i grundskolan?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med vårt arbete är att undersöka hur elever och lärare i en grundskola uppfattar, talar om och hanterar kulturmöten och kulturkrockar. Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv där vi tror att det sociala samspelet har en stor betydelse i individens utveckling. LÄS MER