Sökning: "kunskapsöverföring i ett globalt"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden kunskapsöverföring i ett globalt.
1. One product, many markets- Absorbing, transferring, andintegrating knowledge fromdiverse local markets in theinnovation process : A case study on a global car-sharing company
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : In the emerging global marketplace many companies are forced to disperse their business fromoperating in one market into various markets, which causes challenges regarding innovationperformance. To efficiently use their resources, these organizations are often developing theirproduct adopted to the home market’s customer needs, something that can lead to poor productacceptance by the secondary markets. LÄS MER
2. Betydelsen av kulturella skillnader vid IT-outsourcing från Sverige till Indien
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och SamhällsbyggnadSammanfattning : Det blir allt vanligare att västerländska företag försöker finna utvecklingsmöjligheter för sin verksamhet med hjälp av andra företag utanför de nationella gränserna. Detta innebär att globalt samarbete blir allt vanligare för att införa ny kompetens och teknik till verksamheten. LÄS MER
3. Ledarskap och motivationsfaktorer - En kvalitativ studie om vad som motiverar medarbetarna i ett multinationellt företag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att kartlägga ledarnas påverkan på medarbetarnas upplevelse av motivation och arbetstillfredsställelse i en lokal organisatorisk integrationsprocess. Eftersom fallorganisationen, Air France KLM, befinner sig i Sverige, men samtidigt påverkas av sina två huvudkontor i Frankrike respektive i Holland, utsätts organisation-en för institutionell dualitet, vilken påverkar den lokala kontexten. LÄS MER
4. Kunskapsöverföring i ett globalt management konsultbolag : En fallstudie i överföringen av erfarenhetsbaserad kunskap över landsgränser
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett globalt management konsultföretag arbetar internt med kunskapsöverföring över landsgränser av den svåruttryckliga erfarenhetsbaserade kunskapen som en konsult innehar. Den kvalitativa data som används i empirin samlades in genom intervjuer med anställda på fallföretaget Accenture. LÄS MER
5. Nya, glada och effektiva organisationer : om kommunikation på svenska mångkulturella arbetsplatser
Magister-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att undersöka hur kulturell mångfald upplevs och inverkar på den interpersonella internkommunikationen på ett antal olika mer eller mindre heterogena svenska arbetsplatser. Samtidigt har det handlat om att försöka upptäcka (om det finns några) eventuella likheter i fråga om attityder och agerande bland de tillfrågade medarbetarna. LÄS MER