Sökning: "kvalitativ hermeneutisk metod"

Visar resultat 16 - 20 av 548 uppsatser innehållade orden kvalitativ hermeneutisk metod.

  1. 16. "Det är mer skam och skuld att vara kvinna och missbrukare" : En kvalitativ studie om professionellas perspektiv kring kvinnor i könsblandad missbruksbehandling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Florentina Uka; Olga Alm; [2023]
    Nyckelord :Drogmissbruk; Kvalitativ metod; Kvinnor; Könsblandad behandling; Könskodade förväntningar; Professionella; Stigmatiseringn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa professionella inom missbruksvården och deras uppfattning om kvinnor i könsblandad behandling avseende könskodade förväntningar, stigmatisering och kvinnligt föräldraskap. Närmare hur professionella resonerar kring könskodade förväntningar på kvinnor i könsblandad missbruksbehandling, hur professionella uppfattar stigmatisering av kvinnor i missbruk och hur professionella uppfattar kvinnligt föräldraskap i missbruk, ger kunskap om kvinnor i könsblandad behandling. LÄS MER

  2. 17. Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? : En kvalitativ fallstudie för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oliver Andersson; Malte Hallgren; [2023]
    Nyckelord :konkurrensfördel; industri 4.0; hållbarhet; värde;

    Sammanfattning : Titel: Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? - En kvalitativ fallstudie  för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar.  Författare: Oliver Andersson & Malte Hallgren  Handledare: Jean-Charles Languilaire  Bakgrund: Industri 4. LÄS MER

  3. 18. Undervisning och bedömning i sång. En kvalitativ intervjustudie om sång i högstadiet i relation till Lgr11 och Lgr22 samt lärares metoder för elever i sångsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Eriksson; Karin Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Högstadiet; Läroplan; Musikundervisning; Sång; Sångsvårighet; Sångundervisning; Tonträffning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Curriculum; Grading; Junior high school; Music education; Pitch matching; Singing; Singing difficulty; Singing teaching; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring musiklärares undervisning och bedömning av sång i årskurs 7–9 i förhållande till den nya läroplanen Lgr22, samt de metoder lärare använder för att hjälpa elever i sångsvårigheter att nå måluppfyllelse och utveckla tilltro till sin förmåga att sjunga; metoder som lärarens uppmuntran, kommunikation och verktyg för tonträffning. Olika perspektiv lyfts fram gällande genomförande av bedömning i sång, främst formativa, men även summativa med fokus på elevernas delaktighet. LÄS MER

  4. 19. "Kommer jag få gå nu?" : En kvalitativ studie om förhållandet mellan bemanningsbranschen och prekaritet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Josefine Pedersen; Alexandra Jonsdottir; [2023]
    Nyckelord :Precarity; temporary staffing industry; flexibility; competence development; capitalism; Prekaritet; bemanningsbranschen; flexibilitet; kompetensutveckling; kapitalism;

    Sammanfattning : This study examines the various forms of precarity within the temporary staffing industry and how the industry can be understood as a producer of precarity. From a worker’s perspective, we have with a hermeneutic approach and qualitative method conducted eight semistructured interviews with temporary staffing employees working in the industrial sector. LÄS MER

  5. 20. Specialpedagog eller intraprenör?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jonas Loven; [2023]
    Nyckelord :Förändringsarbete; intraprenör; jurisdiction; specialpedagogiska rollen; systemteori;

    Sammanfattning : Lovén, Jonas (2023). Specialpedagog eller intraprenör? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER