Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  3. 3. Spänningsreglering och mental träning inom idrottslärarutbildningen : En kvalitativ studie vid sju lärosäten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Casper Hällström; Nils Toresson; [2022]
    Nyckelord :Tension adjustment; Mental training; Sports psychological methods; Curriculum analysis; Document analysis; Teachers education; Spänningsreglering; Mental träning; Idrottspsykologiska metoder; Läroplansanalys; Dokumentanalys; Ämneslärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de lärosäten i Sverige som erbjuder ämneslärarprogrammet för gymnasiet med ingång idrott och hälsa, tolkar och tillämpar det centrala innehållet spänningsreglering och mental träning från kursen idrott och hälsa 1. Genom intervjuer med utvalda representanter från lärosätena samt en genomförd dokumentanalys av relevanta dokument ämnar vi att finna svaren på följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 4. Snyft, bortförklaringar & offerkoftor : En kvalitativ textanalys av TV4:s kommentarsfält på Facebook under Paolo Robertos erkännande av sexköp

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linnéa Magnér; Emelie Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Comment section; Discourse; Participatory journalism; Text analysis; Sex purchase; Kommentarsfält; Diskurs; Deltagarjournalistik; Textanalys; Sexköp;

    Sammanfattning : Den 14 maj 2020 tillbringade Paolo Roberto kvällen i en lägenhet på Östermalm i Stockholm med en kvinna från ett av Europas fattigaste länder och greps på bar gärning i en polisrazzia. Stjärnkocken, skådespelaren och programledaren erkände sig skyldig till sexköp. LÄS MER

  5. 5. Lyssna - Jag vill berätta något! : En kvalitativ studie om pedagogers diskurser kring berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Hemborg; Linnea Stråle; [2021]
    Nyckelord :Berättande; Diskurs; Institution; Konstruktion; Lärmiljö; Makt; Språkutveckling.;

    Sammanfattning : Berättande i förskolan är ett stort och brett ämne, det är något som sker dagligen på en mängd olika vis. Denna studie belyser vad pedagoger samtalar om berättande och hur de konstruerar möjligheter för berättande i förskolan; såväl barns som pedagogers. LÄS MER