Sökning: "kvalitativ metod reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 200 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod reklam.

  1. 1. Värmländsk ishockey 1960–1980 : En studie i byråkratisering, specialisering och professionalisering inom Värmlands Ishockeyförbund.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johan Palmqvist; [2024]
    Nyckelord :Värmlands ishockeyförbund; byråkratisering; specialisering; professionalism; institutionell teori.;

    Sammanfattning : Nyckelord: Värmlands ishockeyförbund, byråkratisering, specialisering, profesionalism, institutionell teori. Bakgrund: I Starks studie framkommer det att tre framträdande trender präglade Svensk ishockey mellan 1920-1972, byråkratisering, specialisering och profesionalism. LÄS MER

  2. 2. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ingargiola Alessandra; Övergaard Pua; [2023]
    Nyckelord :Mat; hälsoperspektiv; ungdomar; hem- och konsumentkunskap; HKK;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER

  5. 5. #Varumärkesskandal #Trending : En kvalitativ textanalys om hur varumärkesskandaler inom modeindustrin uttrycks samt tas emot på sociala medier

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonathan Belmonte Lobos; Amanda Issa; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; celebrity marketing; brands; brand image; brand scandal; fashion scandal; digital marketing; Influencer marknadsföring; kändis marknadsföring; varumärke; varumärkesimage; varumärkesskandal; modeskandal; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Influencer- och kändismarknadsföring är idag vanligt förekommande. Många företag använder sig av denna marknadsföringsstrategi för att skapa ett större förtroende för företaget och dess varumärken. En kändis eller en influencer kan såväl stärka en varumärkesimage som försämra det. LÄS MER