Sökning: "kvalitativ studie resultatdiskussion"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie resultatdiskussion.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Polisens arbete mot näthat bland unga : En kvalitativ studie om näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Victoria Holmgren; Emma Magnusson; Hanna Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Crime preventive work; Online hate; Physical assault; Police; Youth; Brottsförebyggande arbete; Misshandel; Näthat; Polisen; Ungdomar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur Polisen i Malmös arbete mot näthat bland unga, i synnerhet sådant näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel, bedrivs och upplevs idag. Vidare avser studien att utforska om, och i så fall hur, detta arbete kan effektiviseras, såväl utifrån enskilda polisers som ungdomars perspektiv. LÄS MER

  3. 3. HR-personals erfarenheter av hur konflikthantering bidrar till positiv förändring på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Tegelberg; Jennifer Andersson Molin; [2023]
    Nyckelord :Human Resources; KASAM; Konflikter; Konflikthantering; Transformativt lärande.;

    Sammanfattning : Det är oundvikligt att det uppstår arbetsplatskonflikter, då det förekommer konflikter i alla mellanmänskliga relationer. Konfliktsituationer kan hämma organisationsutvecklingen samt medföra en risk att ohälsa på arbetsplatsen uppstår. Tidigare forskning visade att Human Resources (HR) är en viktig del i konflikthanteringen. LÄS MER

  4. 4. Realisering av hållbar utveckling i slöjdämnet : Materialval – resurshållning – kvalitet – problemlösning –produktvård – reparation – återbruk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Gestholm; [2023]
    Nyckelord :Slöjdundervisning; hållbar utveckling; sustainable development; kursplan; Lgr 22;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har varit med som innehåll i kursplanen för slöjd sedan 2011. Det finns ytterst lite forskat om hur slöjdlärare undervisar om hållbar utveckling i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är således att undersöka hur begreppet hållbar utveckling ger sig uttryck i svenska slöjdlärares undervisning. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nayara Velasco Languidey; Irsa Zahid Rana; [2023]
    Nyckelord :Free play; Multilingualism; Language development; Preschool; Preschool teacher; Flerspråkighet; Fria leka; Förskola; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas arbetssätt för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken. Det har genomförts en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på fyra olika förskolor för att nå studiens syfte. LÄS MER