Sökning: "kvantitativ aftonbladet"

Visar resultat 1 - 5 av 334 uppsatser innehållade orden kvantitativ aftonbladet.

  1. 1. The joke is on you. En kvantitativ innehållsanalys av partiskheten i den svenska dagspressen 1952-1992

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sophia Strömberg; [2024-03-01]
    Nyckelord :Satir; politisk satir; svensk dagspress;

    Sammanfattning : Satire plays an essential role in propaganda and is used to criticize power by ridicule and folly. Today, we rarely see political cartoons in the Swedish daily press, but it hasn’t always been that way. LÄS MER

  2. 2. Är ledarsidorna partipressens sista andetag?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Svante Alling; Ebba Lundgren; Anna Sandlin; [2024-02-28]
    Nyckelord :Ledarsidor; Lars Nord; partipress; Aftonbladet; Expressen.; Editorial pages;

    Sammanfattning : In the following study the subject of party press within the editorial pages will be researched. The aim of this thesis is to investigate whether papers with different political and ideological standings prioritize subjects differently yet also see how they value different political parties and politicians. LÄS MER

  3. 3. VAD KAN HA ETT STÖRRE NYHETSVÄRDE ÄN FOTBOLLEN? En kvantitativ innehållsanalys av svensk morgon och kvällspress under fotbolls-VM i Qatar 2022 och fotbolls-VM i Ryssland 2018

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredric Eriksson; joel lundström; [2023-10-02]
    Nyckelord :Fotbolls-VM; Qatar; Ryssland; migrantarbetare; mänskliga rättigheter; korruption; diskriminering; politiska frågor; krig; konflikter; nyhetsvärdering; nyhetsurval; kritik; journalistik;

    Sammanfattning : Executive summary The media plays a vital part of today's society and has a self-proclaimed responsibility to report what is seen as important for the citizens. The news media is also the biggest source of information for most of the population. LÄS MER

  4. 4. HUR PORTRÄTTERAS ITALIENSKA PREMIÄRMINISTRAR I SVERIGE? EN KOMPARATIV STUDIE AV DE ARTIKLAR SOM SKREVS OM SILVIO BERLUSCONI & MATTEO RENZI I DAGENS NYHETER SAMT AFTONBLADET UNDER KALENDERÅREN 2010 OCH 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Michaelsson; [2023-04-11]
    Nyckelord :Media bias; Gatekeeping; Medielogik; Korruption; Opartiskhet;

    Sammanfattning : Titel: Hur porträtteras italienska premiärministrar i Sverige? Författare: David Michaelsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som har skrivits om två italienska premiärministrar av olika politisk profil i två svenska tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter samt om och hur detta har påverkats av tidningarnas politiska profil. Frågeställning: 1) Hur ofta nämns Italiens premiärminister i de bägge tidningarna? 2) Hur beskrivs premiärministrarna? 3) Undanhålls negativa nyheter om respektive premiärminister med utgångspunkt i tidningens politiska profil? Metod: Kvalitativ textanalys samt kvantitativ innehållsanalys Material: 421 artiklar ur Dagens Nyheter och Aftonbladet under perioderna 2010-01-01 till 2010-12-31 respektive 2015-01-01 till 2015-12-31. LÄS MER

  5. 5. “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Andersson; Emma Johansson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Push notifications; news application; digitalization; news selection; commercialization; news media; public service; commercial media;

    Sammanfattning : Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. LÄS MER