Sökning: "kvantitativ forskning arbetsmarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden kvantitativ forskning arbetsmarknaden.
1. UNGA VUXNA PÅ ARBETSMARKNADEN - En kvantitativ studie om vad som motiverar unga vuxna till arbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vad unga vuxna mellan 20-26 år motiveras av på arbetsmarknaden idag. Arbetsmarknaden är i ständig utveckling och för att lyckas attrahera rätt medarbetare samt fortsätta vara konkurrenskraftiga är det nödvändigt att vara medveten om vad tilltänkta medarbetare efterfrågar. LÄS MER
2. Utvecklingsinriktad förändring : En kvantitativ studie av ett pedagogiskt stöd i jämställdhetsintegrering på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om ett pedagogiskt stöd till medarbetarna kan främja jämställdhetsintegreringen på arbetsmarknaden genom en utvecklingsinriktad förändringsprocess. Kognitiv teori har använts som utgångspunkt med en socialkonstruktivistisk tyngd. LÄS MER
3. Är platsannonser inom läraryrket jämställda? : En kvantitativ innehållsanalys av könskodning i platsannonser inom den svenska grund- och gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är mycket horisontellt könssegregerad vilket innebär att kvinnor och män arbetar i olika sektorer, yrken och branscher. Endast fyra av de 30 största yrkesgrupperna var könsintegrerade år 2018 och en av dessa var gymnasielärare. LÄS MER
4. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER
5. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationerSammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER