Sökning: "kvantitativ studie i praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden kvantitativ studie i praktik.

  1. 1. Initiering och respons : En studie om fysisk interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Henriksson; Kajsa Andersson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk beröring; fysisk interaktion; beröringsaspekter; pedagoger; makt; anknytning; förskola;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på fysisk interaktion i förskolan. Studien syftar till att få större kunskap kring vilken beröring som förekommer i förskolan och hur den besvaras samt mottas. LÄS MER

  2. 2. Skälig levnadsnivå för äldre personer : En kvantitativ studie med fokus på likheter och skillnader vid biståndsbedömning i Mellansverige

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Sofia Broström; Isabelle Hedman; [2024]
    Nyckelord :Aid assessment; reasonable standard of living; aid administrator; municipal guidelines; needs of the elderly; room for action; organizational structure; social perspective; Biståndsbedömning; skälig levnadsnivå; biståndshandläggare; kommunala riktlinjer; äldres behov; handlingsutrymme; organisatorisk struktur; socialt perspektiv;

    Sammanfattning : Att det i lagstiftningen inte finns en tydlig definition av vad skälig levnadsnivå är, medför bland annat en risk att behov av stöd för äldre bedöms på olika grunder. Syftet med studien är att undersöka biståndsbedömningar kring äldre i olika kommuner i Mellansverige för att se om det finns likheter och skillnader. LÄS MER

  3. 3. ”När man är källkritisk är man vaccinerad mot att bli lurad med falsk information” : En studie om samhällselevers källkritiska förhållningssätt i gymnasiearbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Holmberg; Ellinor Tellebo; [2023]
    Nyckelord :källkritik; gymnasiearbete; samhällsvetenskapsprogrammet; fenomenografi; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Källkritik är ett centralt inslag i många ämnen, inte minst i samhällskunskapen. Syftet med denna uppsats  var att  undersöka  svenska elevers olika förhållningssätt till källkritik i gymnasiearbeten inom samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  4. 4. Naturligt eller naturaliserat? En mixed methods studie på effekterna av attityd och kunskap om könsidentitet för psykologers bemötande av icke-binära och transpersoner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefine Hellström Hansson; Julia Fogelberg; Astrid Sandgren; [2023]
    Nyckelord :transgender; non-binary; binary; attitude; knowledge; treatment; transperson; icke-binär; binäritet; icke-binäritet; attityd; kunskap; bemötande; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the attitude and knowledge of psychologists in regard to transgender and non-binary people, and how it affects their treatment. Based on gender binary and non-binary this was investigated by integrating the main perspective of social psychology with gender studies. LÄS MER

  5. 5. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER