Sökning: "kvantitativ textanalys teori"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden kvantitativ textanalys teori.
1. Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. LÄS MER
2. “I NÄSTAN ALLA HEM ÄR DET KVINNORNA SOM ARBETAR MED DISK, STÄDNING OCH TVÄTT…” : En kvantitativ, kvalitativ och jämförande studie kring genus i SO-läroböcker för lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kännedom och medvetenhet kring synen och förekomsten av genus i äldre och samtida SO-läroböcker för lågstadiet utifrån en jämförande studie. För att besvara syftet analyseras läroböckernas representation och gestaltning av manliga, kvinnliga samt könsneutrala individer. LÄS MER
3. Har Sveriges universitet drabbats av en genusindoktrinering? : En studie om jämställdhetsintegreringen på Sveriges universitet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sommaren 2020 gav Ivar Arpi och Anna-Karin Wyndhamn ut boken Genusdoktrinen, vilken kritiserar den jämställdhetsintegrering som regeringen föreskrev i ett regleringsbrev 2016 till svenska universitet och högskolor. Arpi och Wyndhamn påstår inte bara att Sveriges universitet styrs på politiska grunder, utan även att arbetet för jämställdhetsintegrering har blivit viktigare än vetenskapen. LÄS MER
4. Kristendomen och hinduismen: "vi" och "dem"? : En kvalitativ läromedelsstudie av hur kristendomen och hinduismen framställs i läroböcker för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bidra med kunskap om hur hinduismen och kristendomen framställs i läroböcker i religionskunskap för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv. För att konkretisera syftet har forskningsfrågorna ”Hur framställs hinduismen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?”, ”Hur framställs kristendomen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?” samt ”Vilka likheter och skillnader finns i framställningen av religionerna?” legat till grund för studien. LÄS MER
5. Protestparadigmet: Den asymmetriska relationen mellan medier och sociala rörelser : En jämförande studie av hur svensk och brittisk tidningspress rapporterade om inrikes Black Lives Matter-demonstrationer under 2020
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna studie undersöker hur svensk och brittisk tidningspress rapporterade om ländernas inrikes Black Lives Matter-demonstrationer under sommaren 2020. Syftet är att jämföra ett urval av artiklar från respektive land samt undersöka i vilken utsträckning protestparadigmets karaktärsdrag återfinns i artiklarna. LÄS MER