Sökning: "kvinnans självständighet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kvinnans självständighet.

  1. 1. Hur behandling av bröstcancer får kvinnan att se sig själv på ett nytt sätt : En litteraturstudie med induktiv ansats baserad på patografier

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Felicia Berg Renhorn; Fanny Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Behandling; Bröstcancer; Identitet; Kvinnor; Livsvärld; Patografier; Sexualitet; Självbild.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under 2020 fick 7570 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer. Under sjukdomsförloppet kommer behandling sättas in för att bota cancern och förebygga att den ska sprida sig och komma tillbaka i framtiden. De vanligaste behandlingarna vid bröstcancer är mastektomi, strålbehandling samt cytostatika. LÄS MER

  2. 2. “She kept quiet all this time” : –En kvalitativ fallanalys av våld i nära relation i Tanzania och Sverige

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ebba Zetterström; Amanda Leander; [2023]
    Nyckelord :Intimate partner violence; breakup process; structures; norms; traditions; traumatic bond; contexts; qualitative caseanalysis; Våld i nära relation; uppbrottsprocessen; strukturer; normer; traditioner; traumatiska bandet; kontexter; kvalitativ fallanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa förståelse för hur våld i nära relation kan förklaras i Tanzania och Sverige samt vilken inverkan strukturella faktorer har på den enskilda individens uppbrottsprocess. Syftet med studien är att förstå kontextens betydelse för våld nära relation genom att göra en jämförelse av fenomenet mellan Tanzania och Sverige. LÄS MER

  3. 3. ”I’m not your baby anymore!”: En studie av den unga kvinnans frigörelse från sin moder i filmerna Real Women Have Curves och The Diary of a Teenage Girl

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Louise Bergwall; [2022-03-16]
    Nyckelord :Den unga kvinnan; Mor- och dotter-relationen; Coming of age-filmer; Frigörelse; Självständighet; Feministiska maktperspektiv; Latin-amerikansk kultur; Sexualitet; Filmvetenskap;

    Sammanfattning : This essay will delve into the two films Real Women Have Curves (2002) and The Diary of a Teenage Girl (2015) and analyze the ways the young women as protagonists can liberate themselves from their mothers and find their path towards independence. The main purpose of this essay is to look into the aspects that allows and denies this liberation, by focusing on the mother-daughter relationship and exploring the nuances of it, through psychoanalytical and sociological perspectives, and a feminist analysis of the power relations. LÄS MER

  4. 4. Kvinnans roll i slasher-filmen : Representationen av kvinnliga karaktärer i slasher-filmen och dess utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Matilde Marginean; Rebecca Stenmark; [2022]
    Nyckelord :Slasher-film; troper; The Final Girl; male gaze; monstrous feminine; kvinnlig sexualitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen betraktar och analyserar kvinnliga karaktärer i fyra olika slasher-skräckfilmer utifrån metodvalen: Jens Eders karaktärsklocka, karaktärsanalys och bildsemiotisk analys. Filmerna, Alla helgons blodiga natt, Scream, Evil Dead och X, är specifikt utvalda utifrån fyra olika decennier där den grundläggande faktorn som följs är utveckling av kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  5. 5. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Antonia Olsson Aasen; Frida Nouvel; Cecilia Bos; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Commodified Feminism; Cultural Branding; Marketing Communication; Feminism; Kommodifierad Feminism; Kulturell Branding; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER