Sökning: "kvinnlig egenmakt"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kvinnlig egenmakt.

  1. 1. KVINNLIG ARBETSMIGRATION: Srilankesiska kvinnors arbetsmigration: En kvalitativ studie om motiv, erfarenheter och utfall.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Mathilda Schill; [2023-10-26]
    Nyckelord :Migration; kvinnlig arbetsmigration; feminisering av arbetsmigration; pushoch pullfaktorer; remitteringar; könsskillnader; kulturell anpassning; egenmakt;

    Sammanfattning : This study examines the motives, experiences, and outcomes of female international labor migration in Sri Lanka. It emphasizes the significance of understanding personal motives and experiences, as well as how these experiences have influenced the women's perceptions of their migration decisions. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Kvinnlig egenmakt i reklam, autentiskt eller inte? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur Djerf Avenue och Victoria´s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Helsing; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; Instagram; kommodifierad feminism; marknadsföring; MCDA; postfeminism; socialsemiotik; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur modeföretagen Djerf Avenue och Victoria’s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor i sin marknadsföring på Instagram. Vidare analyseras huruvida dessa diskurser om kvinnor kan ses autentiska eller inte i relation till femvertising och kommodifierad feminism. LÄS MER

  4. 4. Non-governmental organizations preventive work against female genital mutilation in Kenya : a qualitative minor field study

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Matilda Trolin; Törja Ngenge; [2023]
    Nyckelord :Empowerment; Female genital mutilation; Human rights; Kenya; Egenmakt; Kenya; Kvinnlig könsstympning; Mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : FGM is practiced in around 30 countries, mainly in Africa, The Middle East, and Asia. An estimated 200 million girls and women have been cut anywhere between infancy and 15 years old. This practice is usually linked to traditions, cultures, and sometimes religion, although this seems to be more of a question of how religion is interpreted. LÄS MER

  5. 5. Gender roles in households : A case study on gender roles in households in northern Tanzania

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Sustainable Societies (SUS)

    Författare :Ottilia Lundh; [2022]
    Nyckelord :Case study; gender roles; Tarime; northern Tanzania; gender inequality; gender perspectives; Serengeti-Mara Ecosystem Project SEMA ; sustainable livelihoods; oppression; physical violence; female genital multination; household activities; education; gender equality.; Fallstudie; könsroller; Tarime; norra Tanzania; ojämlikhet mellan könen; genusperspektiv; Serengeti-Mara Ecosystem Project SEMA ; hållbar försörjning; förtryck; fysiskt våld; kvinnlig könsstympning; hushållsaktiviteter; utbildning; jämställdhet;

    Sammanfattning : This case study investigates perspectives and changes in gender roles in household activities from a gender (in)equality context in Tarime, northern Tanzania. The participants in this study part-took in a previous project called the Serengeti-Mara Ecosystem Project (SEMA) which aimed to integrate gender perspectives and sustainable livelihoods in rural parts of Tarime. LÄS MER