Sökning: "kvinnliga elever"

Visar resultat 16 - 20 av 248 uppsatser innehållade orden kvinnliga elever.

  1. 16. Legitimeringar av författarurval : En läromedelsanalys av tre läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Helleskog; Saga Hamid; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; identifikation; igenkänning; kritisk diskursanalys; legitimering; litteratururval; läromedel; läromedelsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa kunskap om hur representativt litteratururvalet är och vilka författare som inkluderas i läromedel i svenska 2. Vi analyserar hur författarna framställs och hur inkluderandet av dem legitimeras. LÄS MER

  2. 17. KVINNLIGA SLÖJDLÄRARE : En studie om hur kvinnliga slöjdlärares ämneskompetenser värderas av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Borén; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; ämneskompetens; kön.;

    Sammanfattning : Slöjd är ett ämne som har gått från att vara uppdelat efter kön, till att vi idag hittar många integrerade slöjdsalar där materialen kombineras med varandra på olika sätt och en läroplan som säger att “Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (skolverket, 2022, s. 6) Under de år som jag varit verksam inom skolan så har jag som blivande kvinnlig textilslöjdslärare nästan alltid mötts av en manlig trä- och metallslöjdslärare. LÄS MER

  3. 18. Kvinnlig representation i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Damgaard; Kelmeni Kastriot; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: jämställdhet; kvinnlig representation; läromedel; läromedelsanalys; läroplan; samhällskunskap; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger problemformuleringar som ämnar undersöka hur den kvinnliga representationen i läromedel i samhällskunskap för gymnasiet ser ut. Samt om det över tid hade blivit någon förändring. Fyra textböcker har analyserats med Hirdmans teori om genussystemet och maskulin hegemoni som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 19. ”Jag är mycket större än ett örngott,skrek Milla.” : – Mystiska Milla ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pudas Lindmark; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; kön; normer; stereotypa könsmönster; traditionella könsmönster; Mystiska Milla;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Unni Lindell och Fredrik Skavlans bok Mystiska Milla och spökskolan (2008), med syfte att undersöka hur genus representeras i bild och text samt vilka könsnormer som förmedlas av karaktärerna i boken. Vidare diskuterar jag bokens möjligheter att användas som diskussionsmaterial gällande könsnormer och jämställdhet i årskurs F-3. LÄS MER

  5. 20. Gymnasieelevers uppfattning av skolans sex- och samlevnadsundervisning - En enkätstudie med fokus på reproduktiv och prekonceptionell hälsa

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Pernilla Sigesgård; Anna Yman; [2022]
    Nyckelord :Prekonceptionell hälsa; sex- och samlevnadsundervisning; ungdomar; Skåne; gymnasieskolor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: tidigare forskning har visat att unga i Sverige ofta har kunskapsbrister inom områdena fertilitet och reproduktion, samtidigt som de uttryckt missnöje med skolans sex- och samlevnadsundervisning. Syfte: syftet med studien var att kartlägga gymnasieelevers uppfattning om skolans sex- och samlevnadsundervisning samt deras kunskaper inom reproduktiv och prekonceptionell hälsa, utifrån juridiskt kön och gymnasieinriktning. LÄS MER