Sökning: "kvinnliga elever"
Visar resultat 21 - 25 av 248 uppsatser innehållade orden kvinnliga elever.
21. Grundskollärares syn på undervisning av elever som ligger i gråzonen mellan grundskola och grundsärskola : Det viktiga är att de hela tiden går framåt och utvecklas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare som arbetar i grundskolan ser på sin undervisning av elever som befinner sig i gråzon och vilket stöd de använder sig av i undervisningen. Elever som befinner sig i gråzon innebär att eleverna har inlärningssvårigheter men de har inte diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och därmed inte har rätt till grundsärskolan som skolform. LÄS MER
22. Träningsbelastningen hos handbollsspelare på NIU-gymnasium : En kvalitativ studie om träningsbelastning och samarbetet mellan instruktör och klubblagstränare
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur kvinnliga elever som gick andra året på NIU-gymnasium i Stockholm, med inriktning handboll upplevde sin träningsbelastning och hur de upplevde att samarbetet mellan NIU-instruktör och klubblagstränare fungerar. Avslutningsvis var syftet även att undersöka hur eleverna upplevde sin vardag. LÄS MER
23. ”För en gångs skull är en kvinna huvudpersonen i serievärlden”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie vill bidra med kunskap om forskning kring genusmedvetenhet och genusrepresentation i utvalda läroböcker. Syftet med studien är att se hur två svenska läroböcker behandlar genus. Läroböckerna som analyseras är Portal Basläromedel i Svenska 7–9 och Studio Svenska för åk 7–9. LÄS MER
24. Kvinnliga lärares auktoritet - inte en självklarhet i socioekonomiskt utsatta områden? : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga lärares upplevelser av auktoritet och legitimitet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Aim: The aim of this study was to explore female teachers' experiences regarding their authority and legitimacy in socio-economically vulnerable areas in Stockholm. The research questions used were: 1. How do female teachers experience their authority regarding students, legal guardians, co-workers and executives? 2. LÄS MER
25. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER