Sökning: "kvinnors strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 227 uppsatser innehållade orden kvinnors strategier.

  1. 1. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelser av klimakteriet : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jenny Höglund; Jennie Selerud; [2024]
    Nyckelord :Klimakteriet; Kvinnor; Upplevelse; Transitionsteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund Klimakteriet är en naturlig del av kvinnans åldrande då fertiliteten avtar och menstruationen upphör. Vanliga symtom är fysiska och psykiska såsom värmevallningar, sömnstörningarnedstämdhet och humörsvängningar. Östrogenbehandling för att minska symtomen är vanligt förekommande. LÄS MER

  3. 3. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. “Jag reparerar inte kunders smartphones med mitt kön” : Kvinnors känslor och upplevelser av att jobba inom IT- och Teknikservicebranschen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Snis; [2024]
    Nyckelord :Könsmärkta yrken; arbetsmarknad; strategier; IT- och teknik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker kvinnors känslor och upplevelser av att hantera kunder inom en mansdominerad bransch som IT- och teknikservicebranschen. Syftet med denna studie är att förstå hur kvinnliga arbetstagare erfar kundinteraktioner i arbetet inom en mansdominerad bransch med fokus på emotionellt arbete. LÄS MER

  5. 5. "Ibland kan ju blickarna säga en del" : En kvalitativ studie om amning i offentlig miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mikaela Andersson; [2024]
    Nyckelord :breastfeeding; perceptions; public space; women; amning; kvinnor; offentlig miljö; upplevelser;

    Sammanfattning : Previous research has shown that breastfeeding in public environment is not completely accepted, neither in Sweden nor internationally. Therefore, women feel restricted. Research indicates that the female body is sexualized and the woman is seen as an object. LÄS MER