Sökning: "lär att gör"

Visar resultat 1 - 5 av 521 uppsatser innehållade orden lär att gör.

  1. 1. Utkontraktering, ny lagercentral eller fortsatt drift på befintlig lagercentral? - En fallstudie på ett svenskt lantbrukskooperativ

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik

    Författare :Emil Nordgren; Carl Kilström; [2023]
    Nyckelord :Utkontraktering; drift i egen regi; egen drift; lagerverksamhet; lager; fördelar och nackdelar; strategisk betydelse; kostnad; flexibilitet; kvalitet; kontroll; kompetens och teknik; 3PL; tredjepartslogistik; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Utkontraktering, ny lagercentral eller fortsatt drift på befintlig lagercentral? En fallstudie på ett svenskt lantbrukskooperativ. Författare: Carl Kilström och Emil Nordgren Handledare: Joakim Kembro, Avdelningen för Teknisk Logistik, Institutionen för Maskinvetenskaper. Thomas Nordström, Transportchef Företag Alfa. LÄS MER

  2. 2. Hållbar skolmat som accepteras, uppskattas och äts - önsketänkande eller en möjlighet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Sebastian Tilmanis; [2023]
    Nyckelord :food choice; school meals; municipality; adolescents; sustainability; TPB; matval; skolmåltider; kommun; ungdomar; hållbarhet; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the perception and acceptance of the Swedish tax paid school meals, its sustainability aspects and what factors that affect the students in their food choices in the municipality of Ängelholm from a student perspective. The guidelines for school meals in Sweden is for it to be healthy but in recent years also more sustainable. LÄS MER

  3. 3. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  4. 4. The Impact of the Retrieval Text Set for Text Sentiment Classification With the Retrieval-Augmented Language Model REALM

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Inst.)

    Författare :Oscar Blommegård; [2023]
    Nyckelord :The Impact of the Retrieval Text Set for Text Sentiment Classification With the Retrieval-Augmented Language Model REALM; Hämtningsförstärkta språkmodeller; Natural Language Processing; Transformers; Djupinlärning; Textklassificering;

    Sammanfattning : Large Language Models (LLMs) have demonstrated impressive results across various language technology tasks. By training on large corpora of diverse text collections from the internet, these models learn to process text effectively, allowing them to acquire comprehensive world knowledge. LÄS MER

  5. 5. Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sannis Fröberg; Ulrika Pohlhall; [2023]
    Nyckelord :Konflikthantering; konfliktperspektivet; konsensusperspektivet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. LÄS MER