Sökning: "lärande 2007"
Visar resultat 1 - 5 av 738 uppsatser innehållade orden lärande 2007.
1. Lärares didaktiska val : Hur beskrivs och genomförs god skrivundervisning i högstadiets och gymnasiets svenskämne?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur verksamma svensklärare på högstadiet och gymnasiet uppfattar begreppet ”god skrivundervisning” samt hur deras uppfattningar och didaktiska val kan relateras till Ivaničs (2004; Sturk & Lindgren, 2020, s. 8) skrivdiskurser. LÄS MER
2. Vadå fysisk aktivitet, de springer ju och leker varje dag.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur grundlärare i fritidshem uppfattar den fysiska aktiviteten på fritidshemmen och vilka hälsoaspekter som kommer till uttryck i tal om fysisk aktivitet hos lärare i fritidshem. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa metoder, intervjuerna har spelats in och senare färgkodas. LÄS MER
3. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER
4. Går alla ut på tur? : En kvalitativ studie om hur placeringen av svenska gymnasieskolor påverkar arbetet med exkursioner och fältarbeten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur arbetet med exkursioner och fältarbete inom geografiämnet ser ut på svenskagymnasieskolor. Ett extra fokus har lagts på likheter och skillnader mellan skolor i landsbygdsmiljö och stadsmiljö samt placeringen av skolan i Sverige. LÄS MER
5. Ny mening. Punkt. : En kvantitativ studie av en gymnasielärares skriftliga respons i svenskämnet och elevernas användning av responsen i en efterkommande uppgift.
Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Formativ respons kan vara ett kraftfullt redskap för att stärka lärandet. Responsens effekt påverkas bland annat av dess innehåll. Eftersom responsen är bortkastad tid för läraren om eleverna inte använder den, är det relevant att dels undersöka responsens innehåll, dels när och hur eleverna använder den. LÄS MER