Sökning: "lärande associera"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärande associera.

  1. 1. Den gemensamma läsningen och textsamtalets betydelse för elevers läsförståelse i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Izabela Snäll Berendahl; Helena Bönfors; [2019]
    Nyckelord :Gemensam läsning; högläsning; läsförståelse; textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad forskning säger om elevers läsförståelse och hur den kan främjas genom gemensam läsning i ämnet svenska, och mer specifikt, att besvara frågeställningen: Vilken betydelse har högläsning med efterföljande textsamtal för elevers läsförståelse, i grundskolans tidigare år?  Eleverna i den svenska skolan har under en period haft låga resultat i internationella mätningar. Samtidigt ökar kraven på eleverna, både i skolan och samhället. LÄS MER

  2. 2. Kognitiv neurovetenskap i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Forngren; [2019]
    Nyckelord :hjärna; lärande; kognitiv neurovetenskap; inlärning;

    Sammanfattning : Utvecklingen av nya metoder för att studera hjärnans struktur och funktion har lett till ny förståelse om kognition. Inom kognitiv neurovetenskap studeras sambandet mellan hjärnan och tänkandet, där inlärning ingår. Hur inlärning fungerar är väsentligt för att utbildning tillgodogörs. LÄS MER

  3. 3. Elever samtalar om biologi : En studie om hur elever bearbetar begrepp i samtalskontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Rosenberg; Sara Lidström; [2018]
    Nyckelord :Begrepp; Biologi; Naturvetenskap; Mediering; Samtal; Sociokulturella perspektivet; Stöttning;

    Sammanfattning : Enligt forskning utgör det naturvetenskapliga språket en väsentlig del av ämnet biologi. För att utveckla begreppsförmågan krävs lärandesituationer där elever har möjlighet till diskussion och samtal. Dock kan det finnas en problematik i elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap med ämnesspecifika begrepp. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal som pedagogiskt verktyg : En aktionsforskningsstudie om hur elever visar läsförståelse under lärarledda boksamtal utifrån skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Stenberg; Sandra Svanström; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; bearbetning; boksamtal; läsförståelse; reciprocal teaching;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och ha god läsförståelse är nödvändigt för att bemästra de krav som ställs i samhället. Tidigare forskning visar att elevers läsförståelse försämrats det senaste decenniet. Vidare har studier uppmärksammat att elevers intresse för läsning har minskat. LÄS MER

  5. 5. BILDPRODUKTION MED BARNS LÄRANDE I FOKUS

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Tekniska Högskolan

    Författare :Nathalie Fjäll; [2015]
    Nyckelord :3D visualisering; produktutveckling lärande för mellanstadiebarn;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att skapa kunskap och reflektion för mellanstadiebarn för att bidra till folkbildning i samhället och hjälpa till i arbetet med att göra Jönköpings läns museum till nästa generations museum samt Sveriges bästa museum. För att kunna skapa kunskap och reflektion har bilder av miljöer från 1600-talets Visingsborg tagits fram och kombinerats med bilder från nutiden. LÄS MER