Sökning: "lärare i det postmoderna"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärare i det postmoderna.

  1. 1. Hur utvecklar man datalogiskt tänkande? : Villkor för en rolig och enkel introduktion till programmering (år 7-9)

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Erik Nelsson; [2021]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; blockprogrammering; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Datorer finns överallt i det e-postmoderna samhället och hur man kan förmå dessa tanklösa maskiner att göra som man vill är en tillämpad form av datalogiskt tänkande. Skolsystem världen över försöker få ungdomar att utveckla förmågor som att programmera och använda internet på ett säkert sätt, men det finns i dagsläget mer politisk vilja än vetenskapligt kunnande gällande hur detta bäst genomförs. LÄS MER

  2. 2. Målrationellt eller meningsskapande? En studie om det systematiska kvalitetsarbetet på en gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Christiné Adler; Elisabeth Komstedt; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; Förändringsarbete; Gymnasieskola; Ledarskap; Systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Ann-Christiné Adler och Elisabeth Komstedt (2016), Målrationellt eller meningsskapande? - En studie om det systematiska kvalitetsarbetet på en gymnasieskola. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Hur viktig är modersmålsundervisning? Vilka kunskaper och färdigheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zhian Gaff; [2014-03-31]
    Nyckelord :interkulturell; sociokulturell; monoteism; identitet; undervisningsstoff;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka hur sociokulturella faktorer som språk, identitet och kultur speglar assimilerande, integrerande eller inkluderande perspektiv i valet av undervisningsstoff inom verksamhetsförlagt lärande (VFL) i karriärgrupper inom sfi (svenska för invandrare), val som kan förklara varför sfi-deltagaren lyckas eller inte i sina studier och därmed får inträde eller ej i samhälle och arbetsliv. Teori: I studien förs ett sociokulturellt perspektiv, såsom det framställs av bland andra Vygotsky (1978) och i ett svenskt sammanhang av bl. LÄS MER

  4. 4. Postmodernismen. Vilka konsekvenser har den fått för läraren?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ragnar Karlsson; [2014-03-06]
    Nyckelord :postmodernismen; postmodernitet; lärare; förändring;

    Sammanfattning : Bakgrund Samhällen genomgår alltid en förändring. Vårt samhälle har förändrats och den intressanta och nödvändiga frågan för skolan är att få kunskap om vad som har förändrats och vilka konsekvenserna är av dessa förändringar. LÄS MER

  5. 5. Modernt omodern? : En studie av gymnasieskolans IKT-användning i det postmoderna samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :David Markskog; Tim Andersson; [2014]
    Nyckelord :Informations- och kommunikationsteknik IKT ; webb 1.0; webb 2.0; deltagande; socialt lärande; postmodern; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : En av lärarens stora utmaningar som pedagog är att nå fram till eleverna. Speciellt i dagens samhälle där klyftan mellan lärare och elever blir tydlig genom inaktuella arbetssätt inom skolan och användandet av modern teknik. LÄS MER