Sökning: "lärare i moderna språk"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden lärare i moderna språk.

  1. 1. En aktiv reception : strategianvändning för att underlätta läsförståelsen i ett främmande språk

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Wickström; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; SPINK; läsförståelsestrategi; strategianvändning; läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa en lässtrategis relevans för läsförståelsen i ett främmande språk för en grupp elever i kursen Moderna språk 3 på gymnasiet, genom tre läsförståelsetester. Vid testen fick eleverna samma text att läsa, och fick besvara samma innehållsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Elefanten i klassrummet : En studie av grammatikundervisning i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Julián Zumpano Coacci; [2024]
    Nyckelord :Dörnyei; grammatikundervisning; moderna språk; spanska;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen ger lärarna stor frihet att utforma undervisningen iklassrummet, utan att ge några tydliga anvisningar om vilka grammatiska moment somundervisningen bör innehålla. Detta kan leda till att nyblivna lärare kan känna sigöverväldigade när de börjar i yrket. LÄS MER

  3. 3. Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Merly Mendoza Lara; [2023]
    Nyckelord :Anledningar; orsaker; överge; moderna språkstudier; sociokognitiv; motivation; självförmåga; attityd.;

    Sammanfattning : I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. LÄS MER

  4. 4. Moderna språk – ett ämne för alla elever? : Sex pedagogers syn på inkludering, en maximerad målspråksanvändning och lämpliga undervisningsmetoder utifrån ett elevinkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karin Lundberg; [2023]
    Nyckelord :moderna språk; inkludering; delaktighet; en maximerad användning av målspråket; inkluderande undervisning; NPF; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökade kunskaper om verksamma pedagogers syn på inkludering, en maximerad användning av målspråket i undervisningen och inkluderande undervisningsmetoder i moderna språk. Semistrukturerade kvalitativa individuella intervjuer har genomförts med en specialpedagog och fem lärare i moderna språk från två skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER

  5. 5. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER