Sökning: "lärare skönlitteratur historia"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lärare skönlitteratur historia.

  1. 1. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER

  3. 3. Interculturalidad enla enseñanza : Visiones, prácticas y relevancia en Perú

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Daniel Lund; [2022]
    Nyckelord :Interculturalidad; competencia intercultural;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how interculturality is used in Peruvian upper secondary schools by applying a thematic analysis on semi-structured interviews. Furthermore, the study focuses on how the notion of interculturality is perceived among the teachers, how they put interculturality into practice and, whether they consider interculturality to be important in an educational setting. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om skönlitteraturanvändningen i historieundervisningen och hur det påverkar ett historiemedvetande.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Akyüz Serpil; [2020]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Historieundervisning; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Varierandeundervisningsmetoder i historieundervisningen är avgörande för elevers utveckling av historiemedvetande. Denna litteraturstudie harhaft ett syfte i attundersöka vad forskning visar om användning av skönlitteratur i ämnet historia. LÄS MER

  5. 5. Att uppleva historia genom skönlitteraturen: En kvalitativ studie om lärares syn på användning av skönlitteratur i förhållande till utveckling av ett historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Hägermyr; Neressa Ödman; [2019]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Historieundervisning; Narrativ kompetens; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Att utveckla elevers historiemedvetande är en central utgångspunkt i kursplanen för historia. Samtidigt ger skolmyndigheter och lärare uttryck för svårigheten med att lära ut och utvärdera historiemedvetande, och lyfter främst problematiken med att förena de didaktiska frågorna ”varför” och ”hur”. LÄS MER