Sökning: "lärare som bedömare"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lärare som bedömare.
1. Förhandling eller förvandling? : sambedömningens förutsättningar att utveckla professionella bedömare i matematikämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka former av sambedömning som verksamma matematiklärare på mellanstadiet ingår i vid bedömning av nationella prov, och hur de anser att det ger dem möjligheter att utvecklas som bedömare. Begreppet sambedömning har genom studier visat sig bära på en skiftande innebörd av syften och former vilka i sin tur har inneburit skiftande förutsättningar för lärare att utveckla förmågor att utföra likvärdiga bedömningar. LÄS MER
2. Svensklärares erfarenheter av distansundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa distanslärares utmaningar och erfarenheter i svenskämnet. Det gjordes genom kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar, eller har arbetat, med svenska på distans. LÄS MER
3. Tydliga bedömningsanvisningar på gymnasiet? En studie om musiklärares roll som bedömare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I detta arbete undersöks hur musiklärare på gymnasiet ser på bedömningsuppdraget kopplat till de anvisningar som ges i läroplanen. Syftet är att ta reda på hur musiklärare upplever tydlighet i dessa anvisningar. LÄS MER
4. Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolanFörfattare: Ellekari Haraldson & Olof LarssonTermin och år: VT 2016Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Kristian BlenseniusExaminator: Hans LandqvistRapportnummer: VT16-1170-01Nyckelord: sambedömning, nationella prov, kommunikativa projekt, community of practiceProblemSkolinspektionens omrättningar av svenska nationella prov har visat att bedömningarna av proven skiljer sig åt mel- lan skolor och mellan lärare. Med bakgrund av detta rekommenderar Skolverket att sambedömning tillämpas vid nationella prov. LÄS MER
5. Formativ bedömning – en undersökning av elevers inställning till betyg och övrig feedback
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie har som huvudsyfte att undersöka formativ bedömning ur våra elevers perspektiv. Genom att sätta oss in i vad det formativa arbetssättet innebär och vad Lgr11 säger om detta fick vi en fin möjlighet att samtidigt utvecklas som pedagoger och bedömare. LÄS MER