Sökning: "lärare som bedömare"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lärare som bedömare.

  1. 1. Förhandling eller förvandling? : sambedömningens förutsättningar att utveckla professionella bedömare i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johan Lovesten; Patricia Skrt; [2021]
    Nyckelord :Sambedömning; likvärdig bedömning; matematik; nationella prov; svenska mellanstadielärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka former av sambedömning som verksamma matematiklärare på mellanstadiet ingår i vid bedömning av nationella prov, och hur de anser att det ger dem möjligheter att utvecklas som bedömare. Begreppet sambedömning har genom studier visat sig bära på en skiftande innebörd av syften och former vilka i sin tur har inneburit skiftande förutsättningar för lärare att utveckla förmågor att utföra likvärdiga bedömningar. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares erfarenheter av distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Nadja Edinsdotter; [2020]
    Nyckelord :Distance; studies; education; teacher; Swedish; secondary school; high school.; Distansstudier; distansundervisning; distanslärare; fjärrundervisning; svenskämne; årskurs 6-9; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa distanslärares utmaningar och erfarenheter i svenskämnet. Det gjordes genom kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar, eller har arbetat, med svenska på distans. LÄS MER

  3. 3. Tydliga bedömningsanvisningar på gymnasiet? En studie om musiklärares roll som bedömare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tobias Torvaldsson; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Musikundervisning; Kunskapskrav; Gymnasieskolan; Bedömningsanvisningar; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Music Education; Knowledge Requirements; Upper Secondary School; Assessment instructions; Educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur musiklärare på gymnasiet ser på bedömningsuppdraget kopplat till de anvisningar som ges i läroplanen. Syftet är att ta reda på hur musiklärare upplever tydlighet i dessa anvisningar. LÄS MER

  4. 4. Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellekari Haraldsson; Olof Larsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolanFörfattare: Ellekari Haraldson & Olof LarssonTermin och år: VT 2016Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Kristian BlenseniusExaminator: Hans LandqvistRapportnummer: VT16-1170-01Nyckelord: sambedömning, nationella prov, kommunikativa projekt, community of practiceProblemSkolinspektionens omrättningar av svenska nationella prov har visat att bedömningarna av proven skiljer sig åt mel- lan skolor och mellan lärare. Med bakgrund av detta rekommenderar Skolverket att sambedömning tillämpas vid nationella prov. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning – en undersökning av elevers inställning till betyg och övrig feedback

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Neckfors; Pia Olsson Löhr; [2014]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; feedback; kamratbedömning; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie har som huvudsyfte att undersöka formativ bedömning ur våra elevers perspektiv. Genom att sätta oss in i vad det formativa arbetssättet innebär och vad Lgr11 säger om detta fick vi en fin möjlighet att samtidigt utvecklas som pedagoger och bedömare. LÄS MER