Sökning: "lärare su"

Visar resultat 1 - 5 av 726 uppsatser innehållade orden lärare su.

  1. 1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :David Furuholm; David Palm; [2024]
    Nyckelord :Brottsprevention; Sahlin; Skolan; Lärare; Preventionsmodeller;

    Sammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  3. 3. "Lärare kan ersätta material, men materialet kan inte ersätta läraren" : En kvalitativ studie om tillgång till material och likvärdighet på fritidshemmet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Nordstrom; Charlie Burehag; [2024]
    Nyckelord :Edu Care centers; Material; Interests; Equivalance; Sociocultural; Habitus; Interview; Teachers.; Fritidshem; Material; Intressen; Likvärdighet; Sociokulturell; Habitus; Intervju; Lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera, diskutera och analysera både om och på vilka sätt elever på fritidshem i större städer har likvärdig tillgång till material. Vi har använt oss av kvalitativ metod och har genom intervjuer samlat data. Datan har analyserats med utgångspunkt i sociokulturell teori och habitus. LÄS MER

  4. 4. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lovisa Lindholm; Hanna Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Summativ bedömning; motivation; elevers självbild; elever i behov av stöd; lärares erfarenheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER

  5. 5. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Collaborations; teachers; special pedagogy; individualized learning; didactics; hard of hearing.; Samarbeten; lärare; specialpedagogik; individanpassad undervisning; didaktik; hörselnedsättning.;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER