Sökning: "läraren och kommunikationen"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden läraren och kommunikationen.

  1. 1. Multimodalitetens påverkan för elevers meningsskapande och det multimodala NO-klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Martina Ilic; [2024]
    Nyckelord :multimodalitet; meningsskapande; naturorientering; kommunikation och yngre åldrar;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att förklara på vilket sätt det multimodala klassrummet bidrar till meningsskapande för NO hos eleverna samt hur lärare kan undervisa NO med hjälp av multimodaliteter. Grunden till kunskapsöversikten utgörs av välvalda källor som valts ut genom databaserna ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på kommunikationens betydelse för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roofail Shamon; Harez Zengena; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematiklärare; hållbart lärande; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares syn på kommunikationen mellan läraren och eleverna och hur de tänker att denna kommunikation kan bidra till elevers lärande. Resultatet beskriver hur lärare använder olika typer av kommunikation för att hjälpa eleverna att förstå och utvecklas. LÄS MER

  3. 3. LABORATIONSSEKVENS MER ÄPPELJUICE : En utveckling av en lärarhandledning för en laborationssekvens som inkluderar en öppen laboration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Basmaci; Tamara Makadsi; [2023]
    Nyckelord :Laboration sequence; inquiry-based laboration; closed laboration; the scientific method; teacher s guide; Laborationssekvens; öppen laboration; sluten laboration; ett naturvetenskapligt arbetssätt; lärarhandledning;

    Sammanfattning : John Deweys teori “learning by doing” synliggörs i svenska läroplaner, exempelvis för Naturvetenskapsprogrammet, där samspelet mellan teori och praktiskt arbete betonas i examensmålen. Laborationer och experiment bör utgöra en central del i kemiundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Asymmetrical Collaboration in VR and the Impact of Embodiment during a Guided Procedural Learning Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Larissa Wagnerberger; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; symmetrical and asymmetrical system; collaborative learning; procedural learning; embodiment; virtual reality; symmetriska och asymmetriska system; samarbetsinriktad inlärning; procedurellt lärande; förkroppsligande;

    Sammanfattning : Virtual Reality (VR) is valuable for educational purposes, particularly procedural learning. However, single-user applications lack the benefits of teacher guidance. Symmetrical VR systems, where both teacher and student use VR, have limitations in supervision and accessing external materials. LÄS MER

  5. 5. Läsläxan - Hjälper eller stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Goran Popovic; [2023]
    Nyckelord :läsläxa; föräldraengagemang; lärarperspektiv; föräldraperspektiv; elevperspektiv; läsvana; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är menat ska ge svar på om läsläxan är till för att fungera som avlastning för lärare i syfte om att lära elever läsa. Om så är fallet, får hemmen den stöttning och redskap från skolhåll för att kunna göra det faktiska arbetet skolan i praktiken lägger i famnen på vårdnadshavare? Uppsatsen ska även försöka svara på om elever som läser läsläxan hemma får en större progression än de som inte gör det. LÄS MER