Sökning: "läraren som kunskapsförmedlare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läraren som kunskapsförmedlare.

  1. 1. Lärarens roll som kunskapsförmedlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Saukko; [2020]
    Nyckelord :demokratiska värden; didaktik; gymnasielärare; kunskap; läraruppdraget; läraryrket; pedagogik; religionsdidaktik; religionslärare; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att göra en kunskapsöversikt om ämneslärares uppdrag i sin yrkesroll att förmedla både ämneskunskap och demokratiska värderingar. Tenderar ämneslärare att prioritera ämneskunskap framför demokratiska värderingar, i så fall vad innebär det för elevers kunskapsutveckling?Metoden som har använts är en kvalitativ litteraturstudie. LÄS MER

  2. 2. Vem är idrottsläraren? : En intervjustudie om föreställningen av idrottslärare

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hannah Silvhagen; [2017]
    Nyckelord :idrottslärare; föreställningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka synen på idrottsläraren som kunskapsförmedlare och förebild. Detta har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar: 1. Hur ser synen på den ideala idrottslärare i rollen av kunskapsförmedlare ut? 2. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är inte här för att bli älskad” : en jämförande studie mellan klassrumsundervisning i svenska och finska skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Siri Granskog; Annie Nordin; [2011]
    Nyckelord :klassrumsundervisning; Sverige; Finland; ledarstil; Programme for International Student Assessment;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och jämföra hur klassrumsundervisning bedrivs i två svenska och två finska skolor för att finna möjliga förklaringar till PISA-undersökningens resultat (Programme for International Student Assessment). Syftet besvaras med hjälp av följande frågeställning: Hur och till vad utnyttjas lektionstiden till? Hur upplevs det allmänna klassrumsklimatet? Hur ser ledarskapet i klassrummet ut? Metod De metoder som använts i studien är löpande och på förhand kategoriserade observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Det är den främsta grejen - att lära ut" : En kvalitativ studie om elevers föreställningar gällande lärarens roller i jämförelse med Lpf 94

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anja Hoffmann; Emma Persson; [2011]
    Nyckelord :Lpf 94; lärarens roller; elevers föreställningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur väl Läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) stämmer överens med gymnasieelevers föreställningar gällande lärarens roll som ledare, relationsskapare, kunskapsförmedlare och moraliska/etiska uppdrag. Metoden som ligger till grund för studien är intervjuer i fokusgrupper med gymnasieelever och en dokumentanalys av Lpf 94. LÄS MER

  5. 5. Vad har läraren för roller idag?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alisa Selimovic; Malin Bengtsson; [2010]
    Nyckelord :Utveckling; kunskapsförmedlande; lärarens roller; utbildning kontra verklighet; lärarens rättigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis kan man säga att denna undersökning har behandlat lärarens roller idag. Det vi har kommit fram till genom kvalitativa intervjuer, har blivit en central del i vår analys om hur lärare ser på sin roll idag. LÄS MER