Sökning: "lärares uppfattning mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärares uppfattning mobbning.

  1. 1. Mobbing - I skolan och på nätet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carl Mannhard; [2023-06-29]
    Nyckelord :Mobbning; nätmobbning; kränkning; offer; förövare;

    Sammanfattning : Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning om mobbning under Covid-19 : En kvantitativ undersökning, med kvalitativa inslag, med lärare i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Wahlman Pers; Rebecka Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandling - ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers definition och uppfattning om mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Aladin Tulek; [2020]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; elevers uppfattning; cybermobbning; bullying; förebyggande arbete; mobbare; mobboffer; skolan;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study how pupils define bullying and what they perceive their school’s preventive work against bullying to be. Another purpose is to then illustrate and analyze how the pupils perceptions and the school’s preventive work correspond to the school law/ Skolverkets publications. LÄS MER

  4. 4. Fritidspedagogers och lärares arbete mot kränkande behandling i fritidshem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elenor Gåse; [2015]
    Nyckelord :Attityder; diskriminering; mobbning; trakasserier och kränkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en pedagogisk diskussion om arbetet mot mobbning och trakasserier. Genom att undersöka lärares och fritidspedagogers uppfattning om förutsättningarna att arbeta mot mobbning och trakasserier i samarbete mellan skola och fritidsverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Vad vet blivande lärare om mobbning? : En studie om blivande lärares kunskaper om mobbning och mobbning som innehåll i lärarutbildningen

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rickard Bengtsson; [2014]
    Nyckelord :Mobbning; lärarutbild ning; blivande lärare; VFU;

    Sammanfattning : Mobbning är idag ett begrepp som alla i samhället tar på stort allvar. Mobbning som företeelsehar funnits länge även om själva begreppet är relativt nytt. Det finns även inskrivit i svenska skolans läroplan att all personal på skolan ska arbete för att motverka trakasserier och konfliktsituationer. LÄS MER