Sökning: "lärarprofession"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade ordet lärarprofession.
1. Den välplanerade laborationen : En undersökning kring vilka vägval ämneslärare gör när de planerar en laboration
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Att planera en laboration i skolan är en central del i sin lärarprofession, speciellt om man undervisar i de naturvetenskapliga ämnena. Denna undersökning har varit ett försök till att kartlägga vilka beslut lärare tar i beaktande när de planerar en laboration samt vilka konsekvenser dessa olika beslut får. LÄS MER
2. "Varför går jag inte ut oftare? Det kan man ju fråga sig". : Lärares perspektiv på utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena år F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Utomhusundervisning för med sig en mängd positiva aspekter för elever, framförallt vikten av att få uppleva i en autentisk miljö. Forskning visar att trots fördelar, undviker lärare att förlägga undervisning utomhus på grund av tid, avsaknad av ämneskunskaper, resurser samt säkerhetsrisken. LÄS MER
3. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER
4. Konsten att arbeta med flerspråkiga barn : En fenomenologiskt-hermeneutisk studie om förskollärares upplevelser av kompetens i arbete med flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Flerspråkig didaktisk kompetens är ett ämne som diskuteras i forskning för förskolor och grundskolor på grund av att flerspråkiga barn har ökats i Sverige. Resultat från tidigare forskning visar exempelvis att lärare upplever att de inte har den nödvändiga kompetensen för att undervisa flerspråkiga barn. LÄS MER
5. Lärares och elevers syn på boksamtal och läslust
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka vad lärare anser är viktiga aspekter av boksamtal och dess påverkan på elevers läslust. Frågeställningarna som besvaras är: Vad beskriver lärare är viktiga aspekter av boksamtal som de menar påverkar elevernas språkutveckling på olika sätt? och hur beskriver elever att deras läslust påverkas av boksamtal? Inledningsvis presenteras de anledningar som lett till att vi valt att göra denna studie, samt styrdokumentens relation till vårt syfte. LÄS MER