Sökning: "lärarutbildningen anmälningsplikt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärarutbildningen anmälningsplikt.

  1. 1. En diskursanalys av hur det talas om orosanmälningar i svenska förskolor : - Ett räddningsarbete eller ett stort svek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Hansen; Hanna Fielding; [2023]
    Nyckelord :förskoledidaktik; orosanmälan; diskursanalys; diskurs; förskola; förskollärare; socialtjänst; anmälningsplikt; barn som far illa; förgivettagande; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i svenska förskolor talar om processen kring att göra orosanmälningar. Det som undersöks i studien är vilka diskurser som råder i den kontext i vilken förskollärarna är verksamma och hur dessa diskurser kan komma att påverka förskollärarnas uppfattning om hur de bör agera vid misstanke om att ett barn riskerar att fara illa. LÄS MER

  2. 2. Men varför gjorde du inget? : En vetenskaplig essä om orosanmälningar kopplat till barns rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Zetterman; [2020]
    Nyckelord :Obligation to report; UN Convention on the rights of the Child; report of concern; Childrens rights; cooperation; preschool; Social services.; Anmälningsplikt; barnkonventionen; orosanmälan; barns rätt; samverkan; förskola; socialtjänst.;

    Sammanfattning : The dilemma is a self-perceived experience of a child who does not have his needs respected and met. This puts me as an educator to be put in situations where I need to analyze the event and the needs of everyone involved from different perspectives. LÄS MER

  3. 3. Att tiga är att samtycka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lovisa Klintenberg; Rebecca Newstam; [2014]
    Nyckelord :anmälningsplikt; anmälningsskyldighet; barn som far illa; utsatta barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på vilka erfarenheter en grupp pedagoger i förskolan och skolan har av anmälningsplikten, men också erfarenheter av att inte anmäla och vad det är som gör att man väljer att avstå det. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Se Mig - En studie om förskolans anmälningsskyldighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Arleborn; Emma Linder; [2012]
    Nyckelord :anmälningsskyldighet; anmälningsplikt; barn som far illa;

    Sammanfattning : AbstractArleborn Jenny & Linder Emma (2010), Se Mig: en studie om förskolans anmälningsskyldighet. Malmö högskola: LärarutbildningenDetta examensarbete handlar om hur pedagoger resonerar kring anmälningsplikten. Syftet är att undersöka vilka grunder pedagoger bygger sin anmälan på. LÄS MER

  5. 5. "De vill veta allt och lite till..." en studie om anmälningsplikten i förskolan och samverkan med socialtjänsten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Beatriz Andersson; Emma Kjellstedt; [2012]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; förskola; samverkan; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur samverkan mellan förskola och socialsek-reterare upplevs av de inblandade vid en anmälan av barn som far illa samt hur pedago-gerna resonerar kring tillvägagångssättet att göra en anmälan. Vi valde att analysera vår empiri utifrån Danermarks (2000) teori om samverkan samt Lipskys (2010) om väl-färdsbyråkrater. LÄS MER