Sökning: "läraryrket viktigt"

Visar resultat 1 - 5 av 217 uppsatser innehållade orden läraryrket viktigt.

  1. 1. Differentiering av matematikundervisning genom läromedlet Singma

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olivia Olsson; Mathilda Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :beredskap; differentiering; intresse; lärandeprofil; matematikundervisning; Singaporemodellen; Singma;

    Sammanfattning : Att i sin undervisning uppnå att elevernas behov tillgodoses och att de ges förutsättningar för ett effektivt och optimalt lärande kan ses som en utmaning. Ett sätt att arbeta med det är att välja ett läromedel som stöttar läraren i det arbetet. LÄS MER

  2. 2. Läraryrket - en ständigt pågående utbildning : En brukstextanalys av texter från Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lindblom; Nellie Hillbom; [2023]
    Nyckelord :Läslyftet; fortbildning; brukstextanalys; metafunktioner; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera utformningen av två texter hämtade från fortbildningsprojektet Läslyftet. Texterna hämtas från modulen Tidig läsundervisning och berör läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys : en innehållsanalys av TRR-materialet utifrån ramverket FoNS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :grundskola; matematik; taluppfattning; FoNS; läromedel; TRR;

    Sammanfattning : Bakgrund  Taluppfattning är ett viktigt och centralt område för läraryrket eftersom det förekommer återkommande i den svenska grundskolans obligatoriska moment med särskild relevans för grundskolans lägre åldrar. Både inom den internationella forskningen och i den svenska grundskolan görs det mätningar och bedömningar av taluppfattning. LÄS MER

  4. 4. Konstnär, lärare eller båda? : En studie om yrkesidentiteten hos konstnärer som blir lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Holmquist Hanna Una; Elvira Borg; [2022]
    Nyckelord :yrkesidentitet; läraridentitet; konstnärsidentitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur examinerade konstnärer som vidareutbildar eller vidareutbildat sig till bildlärare genom KPU upplever och formar sin yrkesidentitet. Frågeställningarna är: Vad beskriver de som avgörande faktorer som ledde till deras yrkesväxling? Hur ställer de sig till skolans bedömningskultur? Vilka identitetsframträdanden om att vara konstnär och lärare blir synliga i deras livsberättelser? Hur påverkas yrkesidentiteten som bildlärare av att ha dubbla yrkesexamen som konstnär och lärare? Genom semi-strukturerade intervjuer med åtta informanter har deras utsagor analyserats utifrån subjektiv och objektiv identitetsteori. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i undervisning med elever i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Torbjörnsson; Ida Eliasson; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; högläsning; interaktiv högläsning; lågstadiet; språkutveckling; yngre skolålder;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att sammanställa forskningsresultat och vetenskapligt granskade artiklar kring högläsning. Detta för att få en fördjupad kunskap inom läraryrket, eftersom vi anser att högläsning inte har en central roll i undervisningen. LÄS MER