Sökning: "läroböcker postkolonialism"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden läroböcker postkolonialism.

  1. 1. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; [2023]
    Nyckelord :Kanon; postkolonialism; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER

  2. 2. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Faisal Haya; Susanna Benatti; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; islam; orientalism; postkolonialism; skola; genus; religion; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER

  3. 3. Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elias Björberg; Jonas Bengtsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :läromedelsanalys; icke-västerländsk litteratur; svenskundervisning; postkolonialism; kvantitativ analys; innehållsanalys; performativitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. LÄS MER

  4. 4. Vem, vad, varför? : En läromedelsanalys om förekomsten av icke-västerländska skönlitterära författarskap och deras funktion i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Åberg; Sophie Tidén; [2021]
    Nyckelord :eurocentrism; gymnasiet; icke-västerländska författare; kanon; läromedelsanalys och svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om och hur läromedel i svenska på gymnasiet ger möjligheter att bemöta läroplanens krav kring kulturell mångfald i samband med undervisning om och läsning av skönlitteratur. Metoderna som har använts är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. LÄS MER

  5. 5. Ett sekel av läroböcker : En kvalitativ litteraturstudie av läroböckers utveckling och didaktiska roll inom ämnet historia - Exemplet kolonialism/imperialism

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Markus Hederskog; [2021]
    Nyckelord :modern kolonialism; postkolonialism; imperialism; svenska läroböcker i historia; teorin om ”den andre”; orientalism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how the view of colonialism, the colonialists, and thenative people in Swedish textbooks, has changed over the years. The study investigates, in aqualitative content analysis, three books from the early 20th century and four books from the early 21st century. LÄS MER