Sökning: "läromedelsanalys kemi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys kemi.

  1. 1. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  2. 2. Representationer av kemisk bindning i läroböcker : En komparativ innehållsanalys av läroböcker inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :Degree project; educational sciences; didactics; chemistry education; chemistry; chemical bonding; text analysis; textbook analysis; content analysis; comparative analysis; Examensarbete; utbildningsvetenskap; didaktik; kemi; kemisk bindning; textanalys; läromedelsanalys; innehållsanalys; komparativ analys;

    Sammanfattning : Kemisk bindning är ett av de mest centrala begreppen inom kemin. Allt inom kemi handlar om interaktioner och transformationer mellan olika atomära, molekylära och joniska strukturer som resulterar i fysiokemiska förändringar. LÄS MER

  3. 3. Sexualkunskapsnorm(h)en : En läromedelsstudie ur queerfeministiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Amanda Ramevik; [2022]
    Nyckelord :analysis of teaching materials; sexuality coexistence; and relationships; biology didactics; läromedelsanalys; sexualitet samlevnad och relationer; biologididaktik;

    Sammanfattning : Till hösten 2022 börjar nya läroplaner gälla i den svenska skolan. För gymnasieskolan gäller en av ändringarna hur kunskapsområdet som nu benämns sexualitet, samlevnad och relationer, förkortat SeSaR, ska behandlas. LÄS MER

  4. 4. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER