Sökning: "läromiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet läromiljö.

  1. 1. Teater genom lajv genom teater genom lajv genom… : Teaterpedagogers syn på användandet av lajvpraktiker i teaterundervisning.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Viggo Hangård; [2023]
    Nyckelord :levande rollspel; informella läromiljöer; affinity space; teaterkunskap;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syfte är att synliggöra teaterpedagogers syn på sin erfarenhet av lajv i relation till teaterundervisningen. Genom kvalitativa intervjuer har tre teaterpedagoger intervjuats som alla ser att deras teaterundervisning har påverkats av deras lajverfarenhet. LÄS MER

  2. 2. Personlig utveckling i relation till chefen samt mjuka och hårda värden - En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser på en privat bank

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Li Dinnetz; Jacob Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Mjuka värden; hårda värden; chef; ledarskap; läromiljö; personlig utveckling; Soft values; hard values; manager; leadership; learning environment; personal development; lifelong learning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som består av sex intervjuer med medarbetare från en privat bank. Syftet med studien var att beskriva och analysera hur medarbetare upplever att deras chef påverkar deras personliga utveckling genom mjuka värden, hårda värden och olika sorters ledarskap. LÄS MER

  3. 3. Participatory design of a 3D-printed furniture concept for learning spaces : A study of large-scale additive manufacturing opportunities and limitations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Herman Lundgren; [2021]
    Nyckelord :large-scale additive manufacturing; furniture development; semiotics; sustainability; co-design; learning environments; design thinking; storskalig additiv tillverkning; möbelformgivning; semiotik; hållbarhet; co-design; läromiljö; design thinking;

    Sammanfattning : Today, learning spaces are stuck in the industrial age with rows of desks and chairs. Differentiated teaching and personalised learning are not effective in traditional learning spaces and should focus on creating future classrooms (Kariippanon, 2017). LÄS MER

  4. 4. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  5. 5. När min bild inte ser ut som din  : En studie kring interkulturellt perspektiv inom bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Mujdeh Hedlund; [2019]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; kultur; pedagogik; ömsesidig; interaktion.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och belysa tre lärares syn på interkulturellt perspektiv i skolan med fokus på bildämnet, samt ge en bredare inblick i deras erfarenheter om ämnet i fråga. Studiens frågeställningar handlar om hur de tillfrågade bildlärarna resonerar kring interkulturellt perspektiv inom bildämnet och hur de anser att en inkluderande läromiljö kan skapas för elever som har en annan kulturell bakgrund. LÄS MER