Sökning: "läroplanen förr och nu"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läroplanen förr och nu.

  1. 1. Var det bättre förr? : En studie om lärares erfarenheter och tankar kring Lpo94 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Jonasson; Olle Nyberg; [2014]
    Nyckelord :Lgr11 Lpo94;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolämnet idrott och hälsa ser på och påverkas av Lpo94 respektive Lgr11. Här nedan redovisas våra frågeställningar: Hur var det/är det att verka med respektive läroplan? Hur hjälper de olika läroplanerna att bedöma elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa? Vilka didaktiska konsekvenser menar lärarna att Lgr11 jämfört med Lpo94 kan skapa för elevernas lärande? Metod: Vi har valt att intervjua 3st manliga lärare i Stockholmsområdet. LÄS MER

  2. 2. Erfarna fritidspedagogers syn på sin yrkesroll - En undersökning om förändringar de senaste 10 åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Kvant Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Fritidspedagog; Erfaren; förutsättningar; yrkesroll; fritidspedagogens yrkessyn;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur yrkesrollen uppfattas när det gäller dess förutsättningar liksom även hur stor möjlighet det finns till självbestämmande som fritidspedagog. Undersökningen gjordes i två kommuner, Malmö och Eslöv, där fyra fritidspedagoger fick svara på hur det ser ut idag men också för tio år sedan. LÄS MER

  3. 3. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Louice Sporrsäter; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER

  4. 4. Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Siv Åkesson; [2009-11-12]
    Nyckelord :förskolan idag; barnets eget perspektiv; socialt samspel och delaktighet; lärande och omsorg; läroplan;

    Sammanfattning : Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans verksamhet som lärarna uttrycker i sina utsagor samt identifiera om och hur lärare anger några skillnader i verksamheten, i daghemmet förr och i förskolan nu. LÄS MER

  5. 5. Inskolning förr och nu : Pedagogers och föräldrars uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Elisabeth Pant; Johanna Lundgren; [2009]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; samspel; trygghet;

    Sammanfattning : Lundgren, Johanna & Pant, Elisabeth (2009): Inskolning förr och nu. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER