Sökning: "läroprocess förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läroprocess förskolan.

  1. 1. Historien som leder till sång - Ett utvecklingsarbete i förskolan om hur barn producerar en sång utifrån en berättelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Kron; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Literacy; Samspelsdialog; Didaktik; Musik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka och analysera ett sätt att arbeta med berättande som leder till musikproducerande. Arbetet, en kvalitativ studie med abduktiv ansats, synliggör barns läroprocess i relation till språkliga- och musikaliska aspekter. LÄS MER

  2. 2. Matematiska tal och problemlösning bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anila Paluka; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; number; problem solving; Matematik; tal; problemlösning.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to gain insight into how children in preschool meet and experience number and problem solving in mathematics and to explore how the preschool teacher stimulates and supports children in their learning and development during this process. In order to obtain views on how this appears in kindergarten, I chose to start out from preschool teachers' perceptions and the image I got from several observations, in various nursery classes. LÄS MER

  3. 3. Ska det engelska språket implementeras i den svenska förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elina Roslund; [2015]
    Nyckelord :Language Learning; aesthetic learning process; English; the Swedish preschool; knowledge learning; Språkinlärning; estetisk läroprocess; engelska; den svenska förskolan; kunskapsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att visa olika perspektiv och åsikter om att implementera det engelska språket i den svenska förskolan. För att kunna besvara syftet kommer arbetet att ligga till grund med bland annat följande frågeställningar: "Vad anser pedagogerna på förskolan om att implementera engelska språket i den svenska förskolan? Anser vårdnadshavarna att det engelska språket ska införas i den svenska förskolan? Vilka uppfattningar har pedagogisk personal i förskolan om estetisk läroprocess?". LÄS MER

  4. 4. Förskolegården – den optimala platsen för utomhusverksamhet? En intervjustudie med sex pedagoger.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja Jacobsson; Camilla Borg; [2014]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; varierat lärande; förskolegården;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår uppsats är att undersöka hur förskolegårdar används i det pedagogiska arbetet. Vi vill ta reda på hurutomhusverksamheten på förskolegården kan komplettera inomhusverksamheten, erbjuda variation och bilda etthelhetslärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan : om ett etiskt tänkande kring att dokumentera barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ingun Winka; [2011]
    Nyckelord :pedagogiskt arbete; förskola; etik; värdegrund.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur pedagogisk dokumentation används som verktyg inom förskolan samt att belysa den etiska aspekten av att dokumentera barn. De frågeställningar som detta examensarbete utgår från är följande: Hur arbetar förskolan med pedagogisk dokumentation inom sin verksamhet? Vilka tillfällen är meningsfulla att dokumentera enligt pedagogerna? Hur resonerar pedagogen/arbetslaget om att dokumentera barn? För att få svar på dessa frågor så har jag använt mig av kvalitativ intervju som metod. LÄS MER