Sökning: "lärstilar och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden lärstilar och undervisning.

  1. 1. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Björnsson; Therese Lundberg; [2021]
    Nyckelord :drama; undervisning; lågstadiet; lärande; blyghet; konflikter; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER

  2. 2. Lika lär olika? : En studie av hur lärstilsanpassad undervisning påverkar lärandeeffekt i gymnasieskolans företagsekonomi.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Niklas Wilandh; [2020]
    Nyckelord :Lärstilar;

    Sammanfattning : Genom detta utvecklingsarbete inom ramen för Kompletterande Pedagogisk Utbildning ville jag undersöka om det är möjligt att genom att skräddarsy undervisning till elevers lärstilar förbättra deras kunskaper om företagsekonomi mer än vad som skulle vara fallet om undervisningen inte matchade deras lärstilar. För att ta reda på detta kategoriserade jag två klasser i Företagsekonomi 2 baserat på deras lärstilspreferenser utifrån VAK-modellen (visuellt, auditivt och kinestetiskt) med hjälp av en enkät. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av två olika metoder i grammatikundervisningen : En experimentell fallstudie om undervisning i grammatik i årskurs 8

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Judit Wickenberg; [2020]
    Nyckelord :Normativ grammatik; satslära; sociokulturellt perspektiv; undervisningsmetoder; lärstilar; elevcentrerad undervisning; lärarcentrerad undervisning; svenskämnet; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att experimentellt prova och därefter jämföra lärarcentrerad respektive elevcentrerad grammatikundervisning i grundskolans årskurs 8. Den lärarcentrerade undervisningsmetoden består av typisk analytisk och traditionell skolundervisning med lärarledd genomgång om satslära och övningsuppgifter till eleverna att arbeta med individuellt. LÄS MER

  4. 4. Lärstilar i ämnet specialidrott : Uppfattar specialidrottslärare att de planerar sin undervisning efter elevens olika lärstilar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Inger Fritzon; [2019]
    Nyckelord :lärstil; skidgymnasium; anpassning av undervisning; specialidrottslärare;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att se om specialidrottslärare vid svenska skidgymnasier uppfattar att de planerar sin undervisning utifrån elevens olika lärstilar. Data insamlades genom en kvalitativ semistrukturerad intervjuform, där fem lärare vid två skidgymnasium deltog. LÄS MER

  5. 5. Lärarhandledning i svenskämnet – resurs eller ej? : En studie av lärarhandledningen till läromedlet Diamantjakten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Björnfot; Pia Kujala; [2018]
    Nyckelord :Form och funktion; Grundskola åk 2; Innehåll; Lgr 11; Lärarhandledning; Resurs; Struktur; Svenska; Text- och innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i relevant forskning analysera om lärarhandledningen, i svenskämnet i årskurs 2, är en resurs för läraren. Metoden som användes i denna studie var en text- och innehållsanalys. LÄS MER