Sökning: "läs och skriv perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden läs och skriv perspektiv.

  1. 1. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Alvarado; Elina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ragnarsson; Veronica Wecklauf-Reuterhäll; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna-garantin; samråd; speciallärare specialpedagog rollen; specialpedagogiska perspektiv och tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER

  3. 3. Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Westerdahl; [2022]
    Nyckelord :Digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturella perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Westerdahl, Anna (2022). Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Användning och Förståelse Av Extra Anpassningar : I relation till elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Sachs; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkludering; läs-och skrivsvårigheter; speciallärare; stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragAtt öka kunskapen om hur lärare på mellan- och högstadiet använder extra anpassningar i relation till elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar även till att visa exempel på vilka extra anpassningar lärarna beskriver att de använder i den reguljära undervisningen samt att undersöka lärares uppfattningar om stöd från speciallärare. LÄS MER

  5. 5. Speciallärare i språk-, skriv-, och läsutveckling.Yrkesroll och uppdrag.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joanna Lago Stefansdotter; Hanin El-refaei; [2022]
    Nyckelord :Examensordningen; läs och skrivsvårigheter; organisation; speciallärare; specialpedagogiska perspektiv; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och få en fördjupad förståelse för hur speciallärare med specialisering språk-, skriv-, och läsutveckling upplever sitt yrke i relation till examensordningen. Vi har även undersökt rektorers syn och tankar kring speciallärarrollen och deras examensordning. LÄS MER