Sökning: "läs och skriv strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läs och skriv strategier.

  1. 1. Ämnesspecifik litteracitet inom SO-ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tora Axelsson; Annina Todorovic; [2023]
    Nyckelord :ämnesspecifik litteracitet; SO-ämnena; strategier;

    Sammanfattning : Litteracitet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för den läs-, skriv- och räkneförmåga som krävs för att kunna navigera i dagens demokratiska samhälle. Elever behöver således utveckla olika litteracitetsstrategier för att kunna ta till sig väsentlig kunskap och detta är särskilt centralt inom SO-ämnena. LÄS MER

  2. 2. Hur kan man främja andraspråkselevers läs- skriv- och språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cassandra Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Litteracitet; Läsförståelse; Lässtrategier; Nyanlända; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att fördjupa kunskapen om vilka metoder eller strategier som kan användas för att andraspråkselever ska kunna utveckla sin litteracitet på bästa möjliga sätt. Det framgår i frågeställningen vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå om man undervisar andraspråkselever samt nyanlända utan behörighet. LÄS MER

  3. 3. Framgångsrika strategier och stödinsatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån några centrala skolaktörers erfarenheter – från förskoleklass till gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Sandberg Gunnars; Lena Lagerstrand-Landh; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; specialpedagogiskt stöd; didaktiska metoder; inkludering; språk- skriv- och lässcreening; interventioner;

    Sammanfattning : Skolverkets undersökningar visar att skolor brister i anpassningar och särskilt stöd. Studien syftar till att utforska vad rektorer, specialpedagoger/speciallärare och lärare – från förskoleklass till gymnasienivå – uppfattar som framgångsrika proaktiva, didaktiska metoder och framgångsrika stödinsatser inom språk-, läs- och skrivutveckling i skolan. LÄS MER

  4. 4. Arbetsminnets påverkan på matematikutvecklingen -  Bristande och begränsade minnesfunktioner, hur de synliggörs och assisteras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gabriella Idril; [2019]
    Nyckelord :arbetsminnestest; kartläggning; matematik; minnesfunktioner; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur minnestester används vid kartläggningar i en mindre svensk kommun. Frågeställningarna som låg till grund för studien var: Vilka olika minnestester används i den aktuella kommunen? Vilket syfte framkom till varför just dessa tester används? Hur kan bristande eller begränsat arbetsminne synliggöras och assisteras i den aktuella kommunen, utifrån empiriinsamling och relevant forskning? Empiriinsamlingen har skett genom intervjuer av speciallärare, specialpedagoger och skolpsykolog om minnestest i samband med kartläggningar och efterföljande stödinsatser. LÄS MER

  5. 5. Elevers röster runt extra anpassningar och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Andersson; Åsa Söderkvist; [2019]
    Nyckelord :Elevperspektiv; extra anpassningar; inkludering; läs- och skrivsvårigheter; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Extra anpassningar och stödinsatser är primärt för elever med olika läs-, skriv- och språksvårigheter. Detta kan ha stor inverkan på elevernas möjligheter att prestera i skolan men också på hur deras mående och självkänsla utvecklas i skolsammanhang. LÄS MER