Sökning: "läs- och skriftspråksutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läs- och skriftspråksutveckling.

  1. 1. Hur främjar förskollärare barns läs- och skrivkunskaper? : En kvantitativ undersökning om förskollärares metoder och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Johnson Ogenvall; [2021]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskola; litteracitet; scaffolding; skriftspråksutveckling;

    Sammanfattning :   Based on previous research my purpose with this study was to make visible how preschool teachers work to promote children´s early reading and writing skills. To highlight how they work and what methods they use, and how they support the children in their literacy development. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivundervisning för alla elever : några lärares syn på sitt och speciallärares uppdrag att skapa en språkligt tillgänglig undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann Wernered Knutsson; Carina Svensson; [2019]
    Nyckelord :Reading and writing education; written language development; socio-cultural perspective; Special education teacher; special educational perspective; accessible learning environment; Läs- och skrivundervisning; skriftspråksutveckling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; specialpedagogiska perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Språket har stor betydelse för utveckling och lärande och det är viktigt att alla elever får en god start i sin skriftspråkliga utveckling. Elever kommer till skolan med olika förutsättningar och skolan har ett uppdrag att möta alla elever så de utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Språklig medvetenhet och skriftspråksförberedande undervisning i förskoleklass : Fem förskoleklasslärares undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Wijnbladh; [2018]
    Nyckelord :förberedande läs- och skrivundervisning; Hitta språket; kartläggning; skriftspråksundervisning; språklig medvetenhet; undervisning i förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en nulägesbeskrivning och öka förståelsen för undervisningen i förskoleklass vad gäller innehållet i undervisningen som syftar till att utveckla elevers språkliga medvetenhet och skriftspråksförberedande förmågor. Det är av särskilt intresse i en tid när förskoleklassen är föremål för ökad politisk styrning. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i grundskolans årskurser F-3 : En intervjustudie om lärares inställning till högläsning i grundskolans årskurser F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Erik Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; grundskola; läsning; read aloud; kvalitativ intervju; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare säger sig använda högläsning som aktivitet i grundskolans årskurser F-3 samt att undersöka vilka ställningstaganden som ligger till grund för utformningen av högläsning av skönlitteratur i grundskolans årskurser F-3. De frågeställningar som legat till grund för studien är följande: o Hur anger lärare att högläsning av skönlitteratur i klassrummet utformas samt kan utformas och av vilka anledningar? o Hur anger lärare att skönlitterära verk väljs ut för högläsning i grundskolans årskurser F-3 och hur kan skönlitterära verk väljas ut? Kvalitativa semistrukturerade intervjuer användes och sex aktiva lärare intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Barns tidiga läs- och skrivutveckling : varför och hur används Före Bornholmsmodellen i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Eriksen; Anna Bergfors; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; skriftspråksutveckling; språkutveckling; literacy; Före Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares motiveringar till varför de använder sig av Före Bornholmsmodellen i förskolan och hur de motiverar arbetet med materialet för att främja barns tidiga läs- och skrivutveckling. En kvalitativ studie i form av intervjuer har gjorts, för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER