Sökning: "läs- och skrivmetod"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läs- och skrivmetod.

  1. 1. Lärares användning av läs- och skrivmetoder. : En kvalitativ studie som undersöker lärares syn på läs- och skrivutvecklingeni skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Linn Bygdemo; [2022]
    Nyckelord :Läsmetoder; läs- och skrivutveckling; svenska; undervisning; motivation.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att bidra med ytterligare kunskaper om vilket arbetssätt lärare använder föratt utveckla elevers läs- och skrivförmåga med ändamålet att eleverna ska uppleva motivation ochdärmed finna skolundervisningen givande. För att besvara mina frågeställningar planerade jag ochgenomförde ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer i årskurs 1, som sedananalyserades. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärningsmetoder med digitala läromedel : Ett medvetet val, eller bara en slump?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Fristedt; Julia Dahlström; [2019]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; digitala läromedel; fonologisk medvetenhet; metod; lärmetod;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur lärare på Gotland arbetar med läs- och skrivmetoder. Vi har studerat vilka lärmetoder som är vanligast och om lärare använder sig av digitala läromedel. Vi har också undersökt om valet av digitala läromedel är baserat på vald lärmetod. LÄS MER

  3. 3. Det praktiska arbetet med ASL : Hur lärare och deras elever arbetar praktiskt med läs- och skrivmetoden att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Therese Tånneryd; [2017]
    Nyckelord :WTR; writing through reading; ASL; Att skriva sig till läsning; läs- och skrivmetod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar läs- och skrivmetoden ASL (Att Skriva sig till Läsning). Syftet med studien är att undersöka hur ASL kan tillämpas i årskurs ett och två. LÄS MER

  4. 4. Fler barn med på läs- och skrivtåget : En kvalitativ studie som belyser fem lärares erfarenheter och upplevelser av Arne Tragetons läs- och skrivmetod "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :Write to read; Code-oriented; Whole language; Phonics; ASL; Traditionell läs- och skrivundervisningsstil; Whole language; Phonics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the teachers’ described experiences of advantages as well as disadvantages of Arne Trageton’s write to read-method (“ASL”) in contrast to the code-oriented traditional way of teaching. The aim of this study is furthermore to depict the teachers’ opinions on whether they experience that the ASL-method is unfavourable for students in general. LÄS MER

  5. 5. SpråkDax och Qnoddarnas värld.  : En studie av ett traditionellt och ett digitalt läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Frick-Jensen; Caroline Strömgren; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; traditionellt läromedel; digitalt läromedel; textanalys; analytisk och syntetisk läs- och skrivmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra ett traditionellt läromedel och ett digitalt läromedel för läs- och skrivinlärningen i årskurs 1. Frågeställningarna som vi valt för att uppfylla vårt syfte är följande: Vilken läs- och skrivmetod bygger det traditionella och det digitala läromedlet på? Vilket innehåll har läromedlen och hur förhåller sig innehållet till kursplanen i svenska för årskurs 1-3? Vilka framträdande skillnader finns mellan ett traditionellt läromedel och ett digitalt läromedel med avseende på lärarhandledning, innehåll och illustrationer? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi genomfört en kvalitativ textanalys. LÄS MER