Sökning: "läs- och skrivprocesser"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läs- och skrivprocesser.

  1. 1. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER

  2. 2. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  3. 3. From Keystrokes to Cognitive Processes : Analyzing Morphological Knowledge Using Keystroke Logging

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Andreas Sellstone; [2023]
    Nyckelord :keystroke logging; cognitive processes; morphology; writing processes; tangenttryckningsregistrering; kognitiva processer; morfologi; skrivprocesser;

    Sammanfattning : The development of keystroke logging programs and their use to study the writing process affords an opportunity to combine keystroke logging together with diagnostic tests to provide further information about the test-taking process beyond the given answers. This exploratory study provides a starting point for the usage of keystroke logging programs when taking diagnostic linguistic tests. LÄS MER

  4. 4. Vilken effekt har lärande genom observation på elevers narrativa skrivande i årskurs 5? En studie av skrivprodukter och skrivprocesser

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Moa Hammarstedt; Vinona Stojana Karan; [2016]
    Nyckelord :Skrivintervention; lärande genom observation; tangentbordsloggning; narrativ; skrivprocesser; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Läs- och skrivkunnighet är betydelsefullt för akademisk framgång och social samhörighet. Att barn utvecklar sin skrivförmåga är viktigt och det är därmed angeläget att undersöka hur skrivutvecklingen kan främjas inom skolundervisningen. LÄS MER

  5. 5. '... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' ­ En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande

    C-uppsats,

    Författare :Jessica Svensson; Kristina Rasmussen; Jenny Westberg; [2009]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- ochskrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisarsamt vad de själva säger om sina val. LÄS MER